برای توده گردن به چه دکتری مراجعه کنیم؟

تشخیص توده ی گردن می تواند فرآیندی اضطراب آور و استرس زا باشد، برای توده در گردن بهتر است با یک جراح عمومی مشورت کنید. توده ها و برآمدگی های گردن می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد. پزشک ممکن است با توجه به فاکتورهایی مثل سن و سلامتی کلی بیمار، و همچنین محل و اندازه ی توده، در همان جلسه ی اول معاینه توده ی گردن را تشخیص دهد. 

در مرحله ی بعد برای تأیید تشخیص، آزمایشاتی را تجویز می کند که شما اغلب بعد از یک هفته می توانید نتیجه ی این آزمایشات را بگیرید. بنابراین، بهتر است مراجعه به پزشک را در اولین فرصت انجام دهید. زیرا تشخیص به موقع می تواند شما را از اضطراب نجات داده و فرآیند درمان را ساده تر و سریع تر کند.

علت ایجاد توده در گردن

یکی از شایع ترین علت های تورم توده گردن، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی (گلو) می باشد. اگرچه این توده ها در باور عامیه به عنوان «غده» شناخته می شوند، اما در حقیقت در این مشکل، غدد لنفاوی (که بخشی از سیستم ایمنی بدن ما هستند) متورم شده تا با بیماری مقابله کنند. این توده ها در دو طرف گردن مشاهده می شوند و ممکن است حساس و گرم باشند. تورم غدد لنفاوی معمولاً با درمان بیماری اولیه برطرف می شوند. با این حال، در صورت ادامه دار شدن علائم بهتر است با پزشک مشورت کنید.

در برخی موارد، غدد لنفاوی ممکن است به علت یک بیماری ناآشکار متورم شود. در بزرگسالان این توده ها نیاز به تشخیص و درمان به موقع داشته و در مرحله ی تشخیص، اغلب برای اطمینان به نمونه برداری نیاز است. پزشک برای تشخیص این توده ممکن است عکس برداری و نمونه برداری (بیوپسی بافت) را تجویز کند.

اکثر توده های گردن نیاز به جراحی ندارند. اما روش درمان به نوع توده بستگی داشته و برای هر بیمار می تواند متفاوت باشد. در کودکان، سیستم ایمنی نابالغ معمولاً باعث تورم غدد لنفاوی شده و در اکثر موارد اتفاق می افتد. در هر صورت، هرگونه تورمی که به صورت مداوم اتفاق می افتد باید توسط پزشک بررسی شود.

آیا تمامی توده های گردن، تورم غدد لنفاوی هستند؟

با وجود اینکه تورم غدد لنفاوی شایع ترین علت توده های گردن هستند، اما موارد دیگری نیز وجود دارند که می توانند توده های گردن را ایجاد کنند. از جمله ی این موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تیروئید
  • پاراتیروئید 
  • غدد بزاقی 

اکثر این توده ها خوش خیم می باشند، اما برای تعیین نوع و ماهیت توده به ارزیابی کامل و دقیق پزشکی نیاز است. به همین دلیل، با توجه به ناحیه ی ایجاد توده و ساختار مربوطه پزشک ممکن است آزمایشات مختلفی را تجویز کند.

برای توده ی گردن به چه دکتری مراجعه کنم؟

همانطور که پیش از این گفتیم، داشتن یک توده ی گردن می تواند نگران کننده باشد. اما شما باید بدانید که در اکثر موارد جای نگرانی نیست؛ زیرا شایع ترین علت وجود توده در گردن تورم غدد لنفاوی می باشد. ما بیش از 100 غده ی لنفاوی در گردن خود داریم. زمانی که بدن ما با عفونت مبارزه می کند یا دچار التهاب می شود، هر کدام از این غدد لنفاوی ممکن است متورم شوند. 

اگر توده ی گردن شما بعد از چند هفته از بین نرفت، بزرگ شد، یا در زمان فشار دادن آن احساس سفتی می کنید بهتر است جراح عمومی مراجعه کنید. توده ی گردن همراه با علائم زیر می تواند نشانه ی سرطان گردن باشد:

دکتر برای توده گردن

تشخیص توده های گردن

برای تشخیص تورم غدد لنفاوی و کیست ها و همچنین برای ارزیابی غده تیروئید «سونوگرافی» بهترین و مؤثرترین روش است. سی تی اسکن اغلب برای بررسی رابطه ی توده ی گردن با سایر ساختارهای گردن استفاده می شود و برای جراحی ضروری است. معمولاً آزمایشات تصویر برداری به این منظور تجویز می شوند که پزشک متوجه شود آیا توده ی گردن شما فاکتورهای نگران کننده ای را نشان می دهد یا خیر. 

در برخی موارد، پزشک ممکن است بیوپسی بافت (نمونه برداری) را تجویز کند. نمونه برداری توده های گردن اغلب با بیوپسی آسپیراسیون با سوزن ظریف که شبیه تزریق است انجام می شود. در این نمونه برداری به جای تزریق دارو، سلول ها با یک سوزن بسیار ظریف از توده ی مورد نظر برداشته می شوند. البته، در برخی موارد نیز ممکن است بیوپسی جراحی تجویز شود.

اگر توده گردن من سرطانی باشد چه؟

در سرطان های سر و گردن، مانند لنفوم یا سرطان تیروئید بهترین راه، تشخیص و درمان به موقع است. امروزه سرطان های سر و گردن دارای روش های درمانی مؤثری بوده که هر ساله جان صدها بیمار را نجات می دهند. اگر توده های گردن مشکوکی دارید بهتر است هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

اگر برای توده گردن نیاز به جراحی داشته باشم شرایط سخت است؟

جراحی گردن معمولاً در مقایسه با سایر جراحی های معمول (مثل جراحی های شکم یا لگن)، یک روش روتین با بهبودی سریع تر می باشد. با انتخاب یک جراح با تجربه و حرفه ای بسیاری از عمل های توده ی گردن را می توان با خیال راحت، بدون هیچگونه نگرانی، به صورت سرپایی و با بهبودی سریع انجام داد. البته، برخی از جراحی ها -برای اطمینان از بهبودی کامل بیمار- نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فاطما جمعه ۷ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 40 مشاهده پرسش
    برای تشخیص بهتر توده گردن غده که دارم پیش چه دکترومتخصص خوبه برم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۷ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      جراح
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۳ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام یه پسر سه ساله دارم از شش ماهگی غدد لنفاوی گردن بزرگ شده و کوچک نمیشه جای دکترای زیادی و متفاوتی برم ولی مشکل رو نفهمیده الان تعداد به4 تا رسیده ولی کوچک هست میشه راهنمایی کنید جای چه دکتری ببرم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۲۳ دی ۱( 1 سال پیش)
      هماتولوژی لطفال
  • تصویر کاربر مرضیه جمعه ۲۳ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 117 مشاهده پرسش
    سلام من مادرم تیروئید داشتند الان آزمایش داده تیروئید ش نرمال شده زیر گلوش ورم کرده بود گفتیم شاید تیروییدشه ولی تو سونو ک انجام دادیم دکتر تشخیصش این بود ک کیست بعد ازشون نمونه گرفت آیا این کیست در اثر تیروئید بوجود اومده میخواستم بدونم میتونه خطر ساز باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۲۳ دی ۱( 1 سال پیش)
      جواب نمونش نشون میده
درحال دریافت اطلاعات