آیا استرس باعث تورم غدد لنفاوی میشود؟

تورم غدد لنفاوی از جمله علائم مرموز و بحث برانگیز اضطراب است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اضطراب می تواند موجب متورم شدن غدد لنفاوی شود. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، علامت خاصی از اضطراب موجب ایجاد توهم، تورم می شود. از بین بردن سریع احساس تورم غدد لنفاوی ممکن است به سادگی نوشیدن آب یا ورزش باشد در صورت تداوم این احساس، ادغام سایر استراتژی های درمان اضطراب ممکن است ضروری به نظر برسد.

تورم غدد لنفاوی عموماً در نتیجه بیماری هایی مانند عفونت ایجاد می شود. بیماری های جدی تر دیگری نیز ممکن است با تورم غدد لنفاوی همراه باشند. در صورت نگرانی با پزشک صحبت کنید. اما توجه داشته باشید که در موارد نادر، اضطراب ممکن است موجب تورم غدد لنفاوی یا تورم غدد شود. برای کسانی که اضطراب سلامتی دارند، این احساس می‌تواند فوق‌العاده ترسناک باشد.

نکته قابل توجه این است که معلوم نیست آیا واقعاً اضطراب یا استرس باعث تورم غدد لنفاوی می شود یا خیر. با این حال آنچه مشخص است این است که اضطراب باعث می شود افراد تورم غدد لنفاوی را احساس کنند و این ممکن است نگرانی آنها در مورد سلامت شان تشدید کند.

استرس و غدد لنفاوی

آیا استرس باعث تورم غدد لنفاوی میشود؟

تورم غدد لنفاوی یکی از بحث برانگیزترین علائم اضطراب است. به نظر می رسد که اضطراب می تواند موجب تورم غدد لنفاوی شود، اما دلیل این امر مشخص نیست چراکه ارتباط پزشکی بین غدد لنفاوی و استرس وجود ندارد. واقعیت این است که در یسیاری از موارد آنقدرها هم ساده نیست. خود غدد لنفاوی در نتیجه استرس نمی توانند متورم شوند. تورم آنها عموماً تنها برای مقابله با عفونت است. با این حال در اینکه برخی از افراد مبتلا به استرس و اضطراب شدید تورم غدد لنفاوی را گزارش می دهند نیز، شکی نیست. پس چه اتفاقی می افتد؟

1- تاثیر استرس بر غدد لنفاوی

غدد لنفاوی اغلب از نظر اندازه و شکل متفاوت هستند. حین استرس، اینکه حس کنید غدد لنفاوی شما بزرگتر از اندازه معمول هستند، امری طبیعی است. این مسئله ناشی از این است که برخی از اضطرابها می توانند باعث ایجاد حساسیت بیش از حد شوند و وقتی غدد لنفاوی خود را لمس می کنید، احساس می کنید بزرگتر از اندازه واقعی خود هستند.

2- عفونت خفیف احتمالی

بدن همواره در حال مبارزه با میکروب ها و باکتری ها است، از طرفی استرس موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. استرس میتواند شما را در معرض عفونت های خفیف قرار دهد. این عفونت ممکن است هیچ علائمی بهمراه نداشته باشد.

3- تنش عضلانی

اضطراب و استرس می تواند موجب تنش عضلانی بیشتری در گردن شود. ممکن است حس کنید توده ای در گلو دارید، در حالی که شخص دیگری ممکن است فشار بیشتری را در طرفین گردن به سمت غدد لنفاوی احساس کند. یکی از علائم شایع اضطراب، فشار گردن است که هنگام بلع آن را احساس می کنید. بنابراین ممکن است درست که زمانی که در واقع گردن شما متورم شده است، حس کنید غددتان متورم شده اند.

احتمال تورم غدد مناطقی که ذکر شد در اثر استرس، کمتر از گردن است، اما هنوز هم به دلایلی که در بالا ذکر شد امکان پذیر است. به یاد داشته باشید که تنها پزشک متخصص می تواند وجود بیماری های دیگر را رد کند، و از آنجا که متورم بودن غده های لنفاوی با بیماری های جدی مرتبط است، لازم است در صورت تورم حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تشخیص تورم غدد لنفاوی

تشخیص و مدیریت تورم غدد لنفاوی ناشی از استرس

تنها پزشک متخصص می تواند مشکلات غدد لنفاوی را تشخیص دهد. اگر غدد لنفاوی شما بیش از یک یا دو هفته متورم شده است و یا با علائم بیماری همراه است، حتما به پزشک مراجعه کنید. با این حال اگر با منتفی شدن سایر موارد مطمئن هستید که اضطراب موجب تورم غدد لنفاوی شما شده است می توانید به راحتی در خانه به آنها بپردازید. با این حال شما نمی توانید غدد لنفاوی را درمان کنید. در عوض باید راهی برای کنترل اضطراب خود پیدا کنید تا از بروز بیماری های تاشی از آن جلوگیری کنید. خوشبختانه راه های سریعی برای کنترل اضطراب وجود دارد:

1- دویدن یا ورزش مرتب 

ورزش باعث ترشح اندورفین می شود؛ اندورفین ها انتقال دهنده های عصبی هستند که در کاهش درد مؤثر هستند و منجر به بهبود خلق و خو می شوند. علاوه بر این، ورزش با خسته کردن ماهیچه ها اضطراب را از بین می برد، از این رو تنش گردن و شانه ها باید برطرف شود.

2- نوشیدن آب 

کم آبی بدن ممکن است موجب تورم غدد لنفاوی، و همچنین باعث اضطراب شود. نوشیدن آب راهی مطمان برای تعیین این مسئله است که آیا اضطراب و تورم غدد لنفاوی به بیماری دیگری مربوط است یا خیر.

3- نفس کشیدن

اضطراب و وحشت شدید می تواند تنفس را از کنترل خارج کند. این مسئله تنها شامل تند شدن تنفس نیست، بسیاری از افراد مبتلا به حملات اضطرابی هوای زیادی تنفس می کنند زیرا اضطراب آنها باعث می شود، حس کنند نمی توانند نفس عمیق بکشند. کند کردن تنفس و تنفس از معده به جای تلاش برای گسترش قفسه سینه می تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد. استراتژی های کلی تر کاهش استرس شامل موارد زیر هستند:

باز هم باید اشاره کرد که همه این رویکردها برای کاهش استرس در کوتاه مدت طراحی شده اند. شما هنوز باید راه حلی مؤثر برای کنترل اضطراب خود در دراز مدت پیدا کرده و هر گونه اضطراب سلامتی که ممکن است داشته باشید را کاهش دهید.

دکتر آرش توفیق جراح عروق 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر لیلی پنجشنبه ۴ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان مادر من۶۱ساله و در ناحیه زیر بغلش ورم ابکی و غیر سفت داره و کمی درد البته مادرم خیلی بادستاش کار میکنن میشه راهنمایی بفرمایید سینه هاش تغییر شمل ندارن و درد و توده در سینه هاش نداره
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۴ آذر ۰( 2 سال پیش)
      متوجه نمیشم منظورتون رو باید توسط پزشک وبزیت شوند
  • تصویر کاربر سمیه چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    با سلام چند ماهی که دورگردنم گوشت اضافه مانند نشانه ی به مقدار ۵ عدد به اندازه۵ _۴میل سبز شده البته قبل ازاین روی بانک مشاهده کردم باریدن آن مجدد سبز و روی گردنم سبز شد ممنون از مشاوره تان
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      متوجه نشدم چی نوشتین
درحال دریافت اطلاعات