آیا آمبولی پا خطرناک است؟

آمبولی شریانی، یک توده لخته خون است که از طریق شریان (سرخرگ) ها در بدن حرکت کرده و در جایی متوقف می شود. این وضعیت می تواند جریان خون را مسدود و یا خونرسانی به اندام را محدود کند. آمبولی معمولا مغز، قلب، ریه ها، بازوها، ساق پا و پاها را درگیر می کند. به طور کلی، آمبولی هر چیزی است که مانع جریان خون در عروق شود. در این مقاله قصد داریم به امبولی پا بپردازیم.

به لخته خون، ترومبوز نیز گفته می شود. یک توده لخته خون می تواند چندین آمبولی ایجاد کند. ممکن است بخشی از لخته خون جدا شده و در قسمت های دیگر بدن گیر کند. مسدود شدن شریان می تواند منجر به آسیب بافتی و یا از بین رفتن اندامی شود که توسط آن شریان خونرسانی می شود. به همین دلیل، آمبولی شریانی یک وضعیت خطرناک است و برای جلوگیری از بروز آسیب دائمی، باید فورا درمان شود.

علت ایجاد آمبولی شریانی پا

عوامل زیادی ممکن است باعث آمبولی پا شوند. یکی از دلایل اصلی آن، آسیب به عروق در اثر بیماری یا سایر اختلالات می باشد. فشار خون بالا نیز ممکن است خطر بروز آمبولی را افزایش دهد، بطوریکه منجر به تضعیف دیواره ی شریان ها شده و در نتیجه، تجمع خون و تشکیل لخته آسان تر می شود. از دیگر علت های رایج لخته شدن خون عبارت اند از:

عکس آمبولی پا

علائم آمبولی پا

علائم این عارضه بستگی به محل استقرار آمبولی دارد. در صورت بروزعلائم، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرد. بعد از ایجاد آمبولی پا، ممکن است برخی از علائم زیر در پاهای خود حس کنید:

⚠️این علائم به احتمال زیاد نامتقارن هستند و فقط در سمتی از بدن که آمبولی دارد ظاهر می شوند. در صورتی که آمبولی درمان نشده و یا بدتر شود، ممکن است علائم زیر ظاهر شوند:

ایا امبولی پا خطرناک است

تشخیص آمبولی شریانی پا

برای تشخیص، ابتدا ممکن است پزشک کاهش ضربان قلب را بررسی کند. زیرا فقدان نبض به طور موضعی، می تواند نشان دهنده مرگ بافت باشد. پزشک همچنین ممکن است از آزمایشات تشخیصی و تصویربرداری برای یافتن آمبولی در بدن استفاده کند. آزمایشات رایج عبارت اند از:

آنژیوگرافی:

برای بررسی اختلالات عروق خونی

سونوگرافی داپلر:

برای تصویر برداری از جریان خون

MRI:

عکسبرداری از بدن برای تعیین محل لخته های خون 

آیا آمبولی پا درمان دارد؟

درمان آمبولی به اندازه و محل لخته خون بستگی دارد. روش های درمانی می تواند شامل دارو درمانی، جراحی و یا هر دو روش باشد. هدف نهایی درمان، تجزیه لخته خون و بازگرداندن گردش خون به حالت طبیعی در پا است:

1- دارو درمانی 

داروهای مورد استفاده برای درمان آمبولی شریانی پا عبارت اند از:

  1. داروهای ضد انعقاد برای جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش احتمال ایجاد آمبولی
  2. داروهای ترومبولیتیک برای از بین بردن آمبولی هایی که در بدن وجود دارد
  3. داروهای ضد درد داخل وریدی

2_  آنژیوپلاستی

آنژیوپلاستی روشی درمانی است که برای باز کردن انسداد و یا تنگی عروق خونی استفاده می شود. در آنژیوپلاستی یک کاتتر که مانند یک بالون کوچک است درون شریان وارد شده و به سمت لخته هدایت می شود. سپس بالون باد می شود تا رگ مسدود شده کاملا باز شود. برای جلوگیری از انسداد مجدد رگ، بالون را به همراه یک استنت به کار می برند. استنت نوعی لوله کوچک فلزی است که در داخل رگ جایگزین شده و آن را باز نگه می دارد.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا هستند؟

عوامل مختلفی در ارتباط با سبک زندگی می تواند احتمال ابتلا به آمبولی شریانی را افزایش دهد. از جمله:

پیشگیری از آمبولی شریانی

برای بهبود گردش خون و پیشگیری از بروز آمبولی شریانی، رعایت موارد زیر ضروری است:

  • اجتناب از مصرف سیگار
  • پرهیز از خوردن غذاهای سرشار از چربی و کلسترول
  • ورزش منظم

دکتر آرش توفیق جراح عروق 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۱۶ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 81 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من در سال97 بعد از عمل جراحی دیسک کمر پای راستم لخته شدوده روز در بیمارستان بستری شدم والان ۴ سال که روزانه یک آسپرین مصرف می کنم ولی در اثر کارهای روزمره هر روز پاک ورم میکنه وسونو کالر داپلرهم رفتم هیچ مشکلی ندارد به نظر شما باید جراحی عروق انجام بدم لطفاً راهنمایی کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۱۶ دی ۱( 1 سال پیش)
      مراجعه فرمایید معاینه بشه
  • تصویر کاربر الا پنجشنبه ۴ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام پدر ۶۸ سالشونه و ای اف قلبشون ۲۵ درصده و عمل قلب باز ۱۶ سال پیش انجام دادن و سال ۹۴ چهارتا رگهای قلبو فنر گداشتن ، یک ماه پیش بر اثر افتادن از بلندی انگشت پای چپ پاشون ترک برداشت ویه هفته اتل بست ، و بعد عکس مجدد گرفتن گفتن جوش خورده ولی کماکان روی پا ورم داره و رنگش به سیاهی میره ، وگاهگاهی درد داره ، اوایل سخت راه میرفتن کف پا هم درد داشت ولی الان فقط روی پا ورم داره و رنگش حالت سیاهی کل پا ، امکان داره امبولی باشه
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۴ آذر ۰( 2 سال پیش)
      برای اطمینان سونوگرافی داپلر انجام دهید
  • تصویر کاربر حمید شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکترتوفیق..مادربنده خون رسانی به انگشتهای پای چپش بامشکل مواجهه شده..انگشتهاوکف پاحالت سردی..درد..کبودی..وسوزش داره شدید..بردیم بیمارستان شهدای تجریش هم عمل آنژیوبرای بازشدن رگهاکردیم..ولی بازهم همونطوره‌.یه قرص هم که رزیدنتهای خانم دکترجراح براش تجویزکردن روهم به سختی براش تهیه کردیم یکم اثرگذاشته ولی بازم دردداره..اگه نیشه راهنمایی بفرمایین جناب دکتریااینکه امربفرمایین بیاریم کحاخدمتتون ویزیت حضوری واورژانسی بکنید..چون هنوزبستری هستن دربیمارستان..باسپاس
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      در مرکز حراحی عروق هستند لذا دستورات پزشکان معالج رو دقیقا اجرا کنند
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۲۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر مدتی حدود یکساله که پای راستم کمی بی حس شده بخصوص در کف پا و انگشتان نزد دکتر مغز و اعصاب رفتم جواب مشخصی نگرفتم ایا ممکنه از عدم خونرسانی باشه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۲۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بله ممکنه باید سونو داپلر انجام بدین
  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز
    پسرم بعد از ۴ سال که بیمار نشده بود یک هفته بعد از تزریق واکسن کرونا گرفت . از روز تزریق واکسن دائم از درد مبهم سمت قلبش شکایت داره. بعد از گذشت ۲۵ روز از بیماری و حدود یک ماه از واکسن هنوز درد قلب را داره . آیا وجود dvt در خون بعد از واکسن قابل شناسایی و درمانه
    آیا مصرف آسپرین روزانه میتواند از حمله قلبی یا آمبولی عضوی جلوگیری کنه آیا لازم هست کار درمانی دیگری انجام بدهیم
    خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش)
      برای تمام موارد باید تحت نظر پزشک باشن
درحال دریافت اطلاعات