دایسکشن آئورت چیست؟

آئورت، شریان بزرگی است که از حفره پایینی و سمت چپ قلب بیرون می آید و خون غنی از اکسیژن را در سراسر بدن توزیع می نماید. این رگ خونی، از سه لایه تشکیل می شود. در شرایط خاصی ممکن است لایه داخلی پاره شود. در این هنگام، خون به لایه میانی آئورت نفوذ کرده و پارگی گسترش می یابد؛ این امر منجر به جدایی لایه های آئورت می گردد که به آن، دایسکشن آئورت نیز گفته می شود.

علت ایجاد دایسکشن آئورت

عوامل خطر ایجادکننده دایسکشن آئورت عبارتند از:

علائم دایسکشن آئورت

علائم دایسکشن آئورت

وقوع دایسکشن برای اولین بار و جدایی لایه های آئورت از یکدیگر، معمولاً با درد شدید و تیز و احساس پارگی در قفسه سینه و کمر همراه است؛ طوری که به نظر می رسد آئورت در حال تکه تکه شدن است. علائم دیگر آن شامل موارد زیر است:

دایسکشن آئورت، یک وضعیت تهدید کننده حیات است. حدود 40 درصد از بیماران، بلافاصله در اثر پارگی کامل آئورت و خونریزی، جان خود را از دست می دهند. تا زمانی که بیمار تحت درمان قرار نگیرد، خطر مرگ می تواند به یک تا سه درصد در ساعت برسد. 

انواع دایسکشن یا پارگی آئورت

درمان دایسکشن آئورت، بستگی به محل پارگی دارد. و دو حالت دارد:

1_ دایسکشن آئورت صعودی:

این نوع از پارگی در نزدیکی قلب قرار دارد و می تواند تهدیدکننده حیات باشد. معمولاً نیاز به جراحی فوری، برای ترمیم یا جایگزینی اولین بخش آئورت (آئورت صعودی-محلی که دچار پارگی شده) دارد. بسته به وضعیت بیمار در زمان ورود به بیمارستان، خطر مرگ ناشی از این جراحی فوری، حدود 10 تا 20 درصد است.

2_ دایسکشن آئورت نزولی: 

این نوع پارگی در ناحیه ای پایین تر از آئورت (آئورت نزولی)، و دورتر از قلب ایجاد می گردد. ممکن است در ابتدا نیاز به جراحی نداشته باشد، اما درمان فوری پزشکی برای کنترل فشار خون در این حالت، بسیار مهم است. این بیماران ابتدا با داروهای فشار خون داخل وریدی و نظارت دقیق درمان می شوند. 

نیاز به مداخله جراحی، بسته به شدت پارگی آئورت در این افراد، ممکن است چند ماه تا چند سال به تأخیر بیفتد؛ اما بیمارانی که پارگی نواحی پایین تر آئورت در آن ها، سبب قطع جریان خون در اندام های حیاتی از جمله کلیه ها، روده ها، پاها یا حتی نخاع شده است، همانند دایسکشنی که در نزدیکی قلب اتفاق می افتد، برای نجات جان خود نیاز به مداخله فوری دارند.

درمان پارگی آئورت

درمان دایسکشن آئورت

درمان پارگی آئورت به 2 حالت تقسیم بندی میشود و کاملا بسته به تشخیص پزشک دارد:

1_ جراحی باز و یا درمان به روش اندوواسکولار

بسته به شدت درگیری آئورت، ممکن است به جراحی باز برای ایجاد یک ترمیم با دوام نیاز باشد. در این جراحی، یک لوله پارچه ای (صناعی) به نام گرافت (پیوند)، مستقیماً به جای آئورت بیمار قرار می گیرد. در موارد دیگری، جراح ممکن است از پیوند استنت، که یک لوله پارچه ای بوده و توسط سیم فلزی (مانند داربست) پشتیبانی می شود، برای ترمیم آئورت استفاده کند. 

پیوندهای استنت، به صورت “درون عروقی” انجام می گیرند، به این صورت که استنت روی یک سیم بلند گذاشته شده و از طریق یک برش در کشاله ران، وارد آئورت می شود، سپس استنت مانند فنر از سیم رها و در محل مستقر می گردد.

یکی دیگر از گزینه های معمول و مورد نیاز در بیماران مبتلا به دایسکشن آئورت، جراحی ترکیبی است. این روش، ترکیبی از جراحی باز معمولی و استنت گرافت درون عروقی می باشد. یکی از رایج ترین جراحی های ترکیبی، روش “خرطوم فیل” (elephant trunk) نام دارد. در این روش، یک عمل باز برای ترمیم آئورت در نزدیکی قلب و همچنین قوس آئورت (قسمتی از آئورت که خون رسانی به مغز را انجام می دهد) انجام می شود.

سپس، یک گرافت اضافی، به آئورت نزولی یا نواحی پایینی آئورت، متصل شده و مانند خرطوم فیل از آنجا آویزان می ماند. این خرطوم فیل، مکانی مناسب برای قرارگیری پیوند استنت داخل عروقی، طی یک جراحی دیگر را فراهم می کند. روش های ترکیبی جدید، شامل جراحی و بازسازی عروق قوس آئورت، بدون استفاده از دستگاه قلب و ریه، به همراه پیوند استنت برای ترمیم دایسکشن پیچیده آئورت در قفسه سینه می باشد.

مراقبت بلند مدت در بیماران مبتلا به پارگی آئورت

انجام پیگیری های منظم پس از زنده ماندن بیمار از رویداد اولیه (با یا بدون جراحی)، بسیار مهم است و باید شامل تصویربرداری در فواصل منظم باشد. افرادی که از دایسکشن آئورت جان سالم به در می برند مستعد ابتلا به آنوریسم  آئورت در آینده هستند.

با گذشت زمان، استرس ناشی از جریان خون بین لایه های آئورت، می تواند باعث ضعیف شدن دیواره گردد؛ این امر ممکن است سبب برجسته شدن دیواره آئورت مانند یک بادکنک، ایجاد آنوریسم، پارگی دیرهنگام آئورت و مرگ شود. بسیاری از بیماران برای ترمیم آنوریسم های دیررس، به جراحی های بعدی نیاز خواهند داشت.

1_ داروها

کنترل فشار خون بیماران، با مصرف مادام العمر مسدودکننده های بتا صورت می گیرد. درمان مورد استفاده برای رسیدن به فشار خون هدف، می تواند یک یا چند دارویی باشد. اگر مصرف این داروها برای بیمار ممکن نباشد، پزشک می تواند آن ها را تغییر دهد.

2_ فعالیت جسمی

در حالی که انجام ورزش های هوازی (پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا) توصیه می گردد، ممکن است لازم باشد از انجام فعالیت هایی مانند وزنه برداری، که فشار خون را افزایش داده و فشار بیشتری بر آئورت وارد می کنند، اجتناب نمایید.

دکتر آرش توفیق جراح عروق

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر H پنجشنبه ۲۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید روزتون بخیر ببخشید من پسرم تو خونه بدو میزاشت پاش خوردبه سنگ قرنیز روی پاش سوراخ شده بعد نیم ساعت ورم کرده بردم دکتر اورژانس عکس انداخت گفت عفونت کرده ولی اصلا نمی‌تونه راه بره چرابلافاصله بعد ضربه ورم کرد اصلا نمیتونه روپاش وایسه ممنون میشم اگه جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۲۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      ببرینش بیمارستان مهمه
  • تصویر کاربر saiid پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    با سلام.من یک پسر 39 ساله هستم وقتی که بچه بودم به طور اتفاقی متوجه شدیم فشار خون بالایی دارم و غلضت خونم هم بالا بود.همچنین در آن ایام در مقطعی کلیه هایم دچار درد شدیدی می شدند که خود بخود درد قطع شد. بعد از بزرگ شدن به متخصص مراجعه کردم و همه گونه چکاپ انجام دادم ولی گفتند مشکل خاصی نداری و فشار خونت بدون دلیل خاصی بالاست.الان فشار خونم با وجود مصرف قرص لوزار 25 روزی 2 عدد حدود 14-13 روی 9 است.چند سالی هستش که موهای ساق پاهایم خیلی کم شده است و این مسئله کم کم به موهای ران پایم هم کشیده میشود.موقعی که هوا رو به سرد شدن میگذارد به طور مکرر احتیاج به ادرار پیدا میکنم و کلیه هایم ازین بابت هم حساس است.در نعوظ هم بعضی وقتها مشکل دارم.از لحاظ روانی هم اغلب استرس و اضطراب دارم.با مطالعاتی که خودم انجام دادم حدس میزنم شاید یک مشکل گرفتگی عروق دارم.از شما پزشک محترم خواهش میکنم مرا راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      بابت این مستئل یک سی تی آنژیو انجام بدهید
  • تصویر کاربر برزو پنجشنبه ۲۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام در مورد واریس پا سوالی داشتم من به تازگی قسمت ساق پا خارش کمی دارم و رگهای پا خیلی نازک دیده میشه می خواستم ببینم آیا نشانه های واریس هست یا نه چون تا حالا واریس نداشتم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۲۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      نه بنظر اینطور نیست
  • تصویر کاربر باران سه شنبه ۲۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    با سلام مادرم حدود دو ماه هست دچار dvt شدن و دکتر براشون انوکساپارین روزی دو واحد تجویز کردند که اصلا بهبودی حاصل نشده پیشنهاد شما چیه
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۲۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      زمان میبره .ادامه درمان بدهند و صبر کنند
  • تصویر کاربر مرتضی سه شنبه ۲۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    دندان درد دارم قرص خوردم درد داره عفونت کرده
    1. تصویر کاربر مرتضی شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش)
      دندان درد دارم قسمت بالا عفونت کرده قرص خوردم درد داره
    2. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۲۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بسیار کار خوبی کردین. یک دندان پزشک هم بروید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مژگان جمعه ۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشیدبنده ۲۶ساله هستم وقتی غذای چرب میخورم سریع رگ پاهام پاره میشودوسردردهای خیلی بدی میگیرم وخونم خیلی سفت ۴روز asaمیخورم واززانوبه پایین پاهام ورم داره مشکلم چیست
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۹ مهر ۰( 2 سال پیش)
      باید بررسی بشین
  • تصویر کاربر شیرین جمعه ۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    آقای دکتر آیا امکانش هست کسی که در ایران تا پایان علوم پایه پزشکی خونده در فرانسه بتونه معادل بگیره و ادامه تحصیل بده بدون اینکه PASS رو بگذرونه؟
    یا حتما باید پزشکی عمومی اش تمام شود؟
    کمک بزرگی به من می‌فرمایید اگر به سوال من پاسخ دهید.
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۹ مهر ۰( 2 سال پیش)
      نه ممکن نیست باید امتحان بده
  • تصویر کاربر سیدجواد پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    دو ماه بعد از درگیری با کرونا به دلیل درد در ناحیه راست سی تی انژیو نشان از وجود آمبولی ریه داشت درمان با آپیکسابان شروع شد و سونو داپلر پا مشکلی نداشت. آیا نیاز به آزمایشات تکمیلی برای یافتن منبع لخته است با خیر
    سلامت و شاداب باشید
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش)
      نه نیازی نیست
  • تصویر کاربر رویا پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید آقای دکتر من خعیلی نگرانم همزمان ک بالای نافم تند تند میزنه قلبمم همونطور میزنه سردرد و گاهی سرگیجه هم دارم تهوع هم دارم گاهی بعد کرونا 50 روز هم این مشکل اومد دوهفته ی صدتا دکتر رفتم خستم دیگ کلا دستو پام میلرزه دکتر اعصاب رفتم گفت استرس بیش ازحد داری ولی دوروزه دارم قرصامو میخورم چرا بالای نافم تند تند میزنه خطرناک نباشه
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش)
      نع خطرناک نیست
  • تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر توفیق بیمار تاکایاسو هستم که گفتین گرفتگی کاروتیید با دارو حل میشه من 9 ساله دارو میخورم دکتر روماتولوژی گفتن رگ کاروتیدباید باز بشه امکان سکته زیاد شده و حالمم خوب نیست ولی با انژیو نشده دارو هم جواب نداده ممون راهنمایی کنین ایا امکانش هست عمل باز انجام بدم از این درد خلاص بشم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش)
      نگفتم حل میسه. گفتم درمان این بیماری تا جای ممکن دارویی است
درحال دریافت اطلاعات