جراحی آنوریسم آئورت شکمی

آنوریسم آئورت شکمی به ناحیه ای ضعیف و برآمده در قسمت تحتانی آئورت (اصلی ترین سرخرگی که به بدن خون رسانی می کند) گفته می‌ شود. آئورت بزرگترین رگ خونی در بدن است، بنابراین پارگی آنوریسم آئورت شکمی می تواند باعث خونریزی تهدید کننده زندگی شود، برای درمان آنوریسم، برخی از پزشکان از جراحی آئورت شکمی به روش باز استفاده می کنند، اما دکتر توفیق فوق تخصص جراحی عروق، برای درمان این مشکل تنها با استفاده از برشی 3 تا 5 سانتی به درمان آنوریسم آئورت شکمی می پردازد.

ضرورت درمان آنوریسم آئورت شکمی

دلایل زیادی برای درمان آنوریسم آئورت شکمی وجود دارد اما دلایل زیر را میتوان جزو مهمترین دلایل درمان آنوریسم آئورت شکمی قرار داد:

علائم آنوریسم آئورت شکمی

آنوریسم آئورت شکمی معمولاً علائم واضحی ندارد و معمولاً در زمان عکس برداری هایی که به منظور دیگری انجام می شوند، به طور تصادفی تشخیص داده می شود. برخی از بیماران مبتلا به آنوریسم آئورت شکمی دچار این علائم می شوند:

  • احساس نبض در شکم (مانند ضربان قلب)
  • شکم دردهای همیشگی
  • کمردرد های همیشگی

🔔در مواردی که پارگی آنوریسم آئورت شکمی صورت گرفته باشد، احتمال بروز علائم زیر وجود دارد:

علائم انوریسم آئورت

جراحی آنوریسم آئورت شکمی بسته

روش به کار گرفته برای درمان آنوریسم آئورت شکمی، با توجه به اندازه ی آن می تواند متفاوت باشد. در مواردی که احتمال پارگی آنوریسم آئورت شکمی پایین باشد، ممکن است شما نیاز به درمان نداشته باشید.

1_ کوچک (3 الی 4/4 سانتی متر): 

پزشک یک بار در سال به وسیله ی عکس برداری اولتراسوند، ناحیه و اندازه ی آنوریسم آئورت شکمی را بررسی می کند. همچنین، یک برنامه ی زندگی سالم را به شما پیشنهاد می دهد که شامل مواردی برای بهبود این مشکل می باشد.

2_ متوسط ( 5/4 تا 4/5 سانتی متر):

عکس برداری اولتراسوند هر 3 ماه انجام می شود و شما در کنار آن، یک برنامه برای سبک زندگی سالم دریافت می کنید.

3_بزرگ (بیشتر از 5/5 سانتی متر):

برای جلوگیری از رشد و پارگی آنوریسم آئورت شکمی از جراحی استفاده می شود.

جراحی آنوریسم آئورت شکمی به روش باز

درمان با استفاده از جراحی به دو صورت اصطلاحا باز و بسته صورت میگیرد که در ادامه مفصلا به شرح هر یک میپردازیم:

1_ جراحی باز انوریسم آئورت 

برای این جراحی، پزشک یک برش بزرگ روی شکم ایجاد کرده تا به آئورت دسترسی پیدا کند. سپس به وسیله ی گرفت (graft)، مشکل آنوریسم آئورت شکمی را برطرف می کند. روش جراحی باز، راهکاری استاندارد برای درمان آنوریسم آئورت شکمی است.

برای درمان آنوریسم آئورت شکمی، پزشک از یک شلنگ مصنوعی به نام «گرفت» استفاده می کند تا ناحیه ی آسیب دیده در آئورت را با بافت سالم جایگزین کند. پزشک با ایجاد یک برش بزرگ در ناحیه ی شکم، گیره هایی را روی آئورت در بالا و پایین آنوریسم، قرار می دهد. با این کار، جریان خون این ناحیه موقتاً قطع می شود، تا پزشک جراحی را شروع کند.

جراحی باز انوریسم ائورت شکمی

سپس، پزشک آنوریسم را برداشته، و آن را با گرفت جایگزین می کند. برای برخی از موارد آنوریسم آئورت شکمی، پزشک به جای برداشتن آنوریسم، گرفت را به آن اضافه می کند. پس از ترمیم کردن آئورت، پزشک گیره ها را برمی دارد تا خون دوباره جریان پیدا کند. سپس، با بخیه محل بریدگی شکم را می دوزد.

مراحل جراحی باز آنوریسم آئورت شکمی

1. شما روی تخت جراحی، به پشت دراز می کشید.

2. پزشک بیهوشی، ضربان قلب، فشار خون، تنفس و سطح اکسیژن خون شما را در زمان جراحی تحت نظر دارد. زمانی که بیهوش شدید، پزشک لوله ی تنفس را از طریق گلوی شما وارد ریه کرده و دستگاه تنفس را فعال می کند. تنفس شما به کمک این دستگاه انجام می شود.

3. یک پرستار با استفاده از یک سوند، مثانه ی شما را خالی می کند.

4. پرستار پوست محل جراحی را ضدعفونی می کند.

5. زمانی که تمام شلنگ ها و مانیتور های جراحی شروع به کار کردند، پزشک شکم شما را از ناحیه ی جناغ تا ناف پاره می کند. در برخی موارد این برش از زیر دست چپ تا وسط شکم و ناف انجام می شود.

6. پزشک، دو گیره روی آئورت در بالا و پایین آنوریسم قرار می دهد تا جریان خون موقتاً قطع شود.

7. پزشک، کیست آنوریسم را بریده و در جای آن، یک شلنگ به نام گرفت را قرار می دهد. این شلنگ به دو طرف آئورت می رسد.

8. پزشک گیره ها را برداشته، و دیواره ی به جا مانده از آنوریسم در اطراف گرفت را می بندد. سپس، بعد از دوختن قسمت باز شده ی آئورت، پزشک بریدگی شکم و سینه ی بیمار را بخیه می کند.

9. پرستار، ناحیه جراحی را باند پیچی می کند.

10. پس از این جراحی، ممکن است برای تخلیه مایعات از شکم، یک شلنگ را از طریق بینی یا دهان وارد آن کنند.

11. شما را روی تخت دیگری قرار می دهند، تا به ICU یا بخش احیا (PACU) منتقل شوید.

جراحی آنوریسم آئورت به روش اندوواسکولار

2_ جراحی بسته یا جراحی اندوواسکولار آنوریسم (EVAR):

این روش که نوعی روش جراحی مینیمال (بسته) است، بدون ایجاد برش بزرگ روی شکم انجام می شود. در عوض، پزشک از طریق یک برش کوچک در کشاله ی ران، کاتتر را وارد شریان شما کرده و آن را به آنوریسم هدایت می کند. سپس، یک شلنگ به نام گرفت را از طریق کاتتر به ناحیه ی مورد نظر می رساند و عملیات را انجام می دهد. تمام این مراحل، به وسیله ی تصویر برداری اشعه ایکس انجام می شود.

مزیت جراحی اندوواسکولار، عدم نیاز به ایجاد برش در ناحیه ی شکم می باشد. به همین دلیل، خطر و ناراحتی همراه با جراحی بسیار پایین می آید و شما زمان کمتری در بیمارستان بستری می شوید. زمان ترخیص و دوره ی نقاهت این روش بسیار کم است. البته، تمام موارد آنوریسم آئورت شکمی با این روش قابل درمان نیستند. در برخی موارد، مکان و اندازه ی آنوریسم باعث می شود که پزشک نتواند از استنت استفاده کند. 

مراحل جراحی بسته آنوریسم آئورت یا اندوواسکولار

1_ شما روی تخت جراحی به پشت می خوابید.

2_ پزشک بیهوشی، ضربان قلب، فشار خون، تنفس و سطح اکسیژن شما را در زمان جراحی تحت نظر دارد. پس از بیهوشی، پزشک یک شلنگ را برای تنفس از طریق گلو وارد ریه شما کرده و دستگاه تنفس را روشن می کند. این دستگاه در زمان عمل وظیفه ی تنفس صحیح شما را بر عهده دارد.

3_ در برخی موارد، پزشک ممکن است به جای بیهوشی کامل، از بی حسی موضعی استفاده کند. برای این کار، داروهای بی حسی به کمر شما تزریق می شوند. همچنین، برای کم کردن اضطراب و درد هنگام عمل، به شما داروهای دیگری نیز داده می شود. قبل از جراحی، پزشک با شما صحبت می کند. تصمیم این که کدام روش برای بیهوشی یا بی حسی شما به کار گرفته شود، با پزشک است.

4_ پزشک روی هر یک از کشاله های ران شما یک برش کوچک ایجاد کرده، تا شریان های استخوان ران را پیدا کند. به وسیله ی دستگاه اشعه ایکس فلوروسکوپی، پزشک یک سوزن را وارد شریان استخوان ران کرده، سپس یک استنت هدایت شونده را به آنوریسم می رساند.

5_ پرستار با تزریق جوهر جراحی، محل آنوریسم و رگ های خونی اطراف آن را مشخص می کند.

6_ پزشک با استفاده از دستگاه های خاص اندوواسکولار و عکس برداری اشعه ایکس، این مسیر را هدایت می کند. سپس، یک استنت-گرفت را به محل آنوریسم می رساند.

7_ پزشک استنت-گرفت را باز کرده و آن را به دیواره ی آئورت می چسباند.

8_ بار دیگر، پرستار با تزریق جوهر جراحی به پزشک کمک می کند تا بدن را برای نشتی های احتمالی خون بررسی کند.

9_ در صورتی که نشتی خون وجود نداشته باشد، پزشک شلنگ و دستگاه ها را از بدن خارج می کند.

10_ پزشک بریدگی های کشاله ی ران را بخیه زده و باند های موضعی را روی آن قرار می دهد.

مراقبت های بعد از عمل آنوریسم شکمی

محل جراحی را حتماً تمیز و خشک نگه دارید. پزشک، دستورات مخصوص استحمام را به شما می دهد. در صورتی که قبل از ترک بیمارستان بخیه های شما خارج نشده باشند، پزشک در یک جلسه ی دیگر این کار را برای شما انجام می دهد. 

محل جراحی می تواند طی روزهای آینده، حالت بی حس یا دردناک داشته باشد. از داروهای مسکنی که پزشک برایتان تجویز کرده استفاده کنید. تا زمانی که پزشک به شما اجازه نداده، از رانندگی و سایر فعالیت های فیزیکی بپرهیزید. در صورت بروز موارد زیر، به پزشک اطلاع دهید:

  • تب و لرز
  • قرمزی، ورم، خونریزی یا خروج سایر مایعات در محل جراحی
  • افزایش درد در اطراف محل جراحی

با توجه به شرایط ویژه ی هر یک از بیماران، پزشک توصیه های متفاوتی را تجویز می کند.

دکتر آرش توفیق جراح و فوق تخصص عروق 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۷ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    عرض سلام و خسته نباشید بنده مدت طولانی واریس دارم یه مدتی هستش که در ناحیه پام دچار کبودی شده آیا به علت همین واریس هستش یا علت دیگری دارد ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۷ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      بهمون علت است
  • تصویر کاربر لیلا جمعه ۱۶ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 123 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر پدر من ۷۱ سالشه حدودا ۱ ماه پیش اول عمل قلب باز انجام داده بعد یه مدت یه هفته دکتر تشخیص داد که باید آئورت شکمیش که به ۱۲سانت رسیده رو حتما عمل کنه الان ... الان خیلی عوارض به همراه داره همش بیمارستانیم عفونت میکنه بقل کشاله رانش چپش یه غده زده که دکتر تشخیص داد اب اورده ۲ بار تو بیمارستان کشیده شد ولی باز همون شکلیه الانم تشخیص دادن کلیه و ریه هاش عفونت کرده هر چی هم میخوره بالا میاره دور نافش شبیه یه دایره خیلی بزرگ که تا نزدیک زیر سینش رسید قرمز شده ... یه وقتای میگیم ای کاش عمل نمیکرد😣
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۱۶ دی ۱( 1 سال پیش)
      انشالله بهتر بشن، عمل سنگینی بوده و عوارض زیادی داده
  • تصویر کاربر نادر پنجشنبه ۴ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    با سلام
    پدر من 84 سال سن دارد و بر اساس تشخیص پزشک و نتایج سی تی آنژیو انجام شده آنوریسم آئورت شکمی ایشان تایید شده.میخواستم بدونم آیا عمل استنت گذاری برای ایشان خطری دارد و ضرورت دارد این عمل انجام بشه یا خیر.و اینکه هزینه خرید استنت و جراحی مربوط حدودا چقدر می باشد؟
    سپاس فراوان از شما
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۴ آذر ۰( 2 سال پیش)
      قطر انوریسم ضرورت انرا تعیین می کند
  • تصویر کاربر فلاح یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب دوماه از جراحی واریس اندام تحتانی وبستن استری پلینگ گذشته و جوراب واریس پا کردم سوالم اینه ک تا کی باید جوراب بپوشم در ضمن پای چپم علایم واریس مثل پای راستم قبل عمل پیدا کروه راه جلوگیری از شدت واریس ک ب عمل جراحی نکشه چیه ؟تنتون سالم سایتون مستدام
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      حدودا ۶ ماه بپوشید. سمت مقابل را لیزر کنید
  • تصویر کاربر شیدا سه شنبه ۲۵ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    عرض ادب و احترام خدمت جناب دکتر. پسر من31سالشه و حدود دوساله جفت پاهاش درقسمت پشت ساق درد میکنه و مدام مسکن میخوره. آیا اشکال از عروقشه یا مشکل دیگه ای میتونه باشه و اینکه در حیطه تخصص شما هست که وقت بگیرم؟ ایشون سیگاری هست و ریه های حساسی دارن و تنگی نفس مدام دارن. از پاسخ شما تشکر میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۲۵ آبان ۰( 2 سال پیش)
      اول به ارتوپد مراجعه کنن
  • تصویر کاربر حمید جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام ایاواریس درمان دارد.واریس خطرناک است
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      بله لینک زیر را بخواتید https://dr-tofigh.com/category/-/
  • تصویر کاربر علیرضا شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام من هردو پایم خیلی عزیتم‌ می کنه من چی کارکنم شبها هم نمیتونم به خوابم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      احتمالا با ورزش خوب میشه
  • تصویر کاربر صحرا پنجشنبه ۲۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید پیشانی من یه رگ تورمی داره وقتی میخندم یاهرچیزی که باعث فشارش بشه نمایان میشه خواستم بگم میشه بدون عمل جراحی ازبین برد ممنون میشم جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۲۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      نه درمان خاصی ندارد
  • تصویر کاربر مجتبی چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلامو عرض خسته نباشید خدمت آقای دکتر.پدر بنده ۳ماه قبل عمل تعویض مفصل لگن داشتن.الان بعد ۳ماه پاهاش ورم کرده.دکترش گفته که باید جوراب واریس بگیرم براش.رفتم دارو خانه گفتن باید از ارتوپد فنی بپرسم چه سایزی بگیرم.میخواستم از شما راهنمایی بگیرم.شهر ما ارتوپد فنی ندارد متاسفانه.ممنون. میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      داروخانه جدول انازه گیری دارد به شما می دهد بر اساس اون تندازه میگیرین و حوراب را می گیرین
  • تصویر کاربر رمضانی پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر،دایی بنده سالهاست الکل مصرف میکنند و این اواخر هم بعد از مراجعه به دندانپزشکی به هپاتیت c مبتلا شدند متعاقب این وضع شکم و پای ایشون متورم و آب جمع شد که با شربت لاکتوز اگه اشتباه نکنم آب شکم و پا کاملا از بین رفت منتهی بعد از چند روز بهبودی ظاهری شدیداً دچار عفونت شدند و نه تنها از اشتها بصورت کامل افتادند مدام هذیان هم میگن که در حال حاضر بستری شده و تحت نظر متخصص عفونی هستند،سوالم اینه بیماری چقدر حاد؟؟و چه باید کرد،ضمن اینکه خانواده اصلا همکاری برای پیوند نمی‌کنند متأسفانه،ممنون میشم بزرگواری بفرمایید راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش)
      درمان ایشان در حیطه کار فوق تخصص گوارش و کبد است
درحال دریافت اطلاعات