چگونه از سکته مغزی جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از سکته مغزی را از همین امروز شروع کنید! سن، یا سابقه ی خانوادگی اهمیتی ندارد! برای پیشگیری از سکته مغزی، چه کار می توان کرد؟ بالا رفتن سن، باعث می شود که بیشتر در معرض سکته مغزی قرار بگیرید. سابقه ی سکته در پدر، مادر یا سایر اقوام خونی نیز، این احتمال را بالا می برد.

شما نمی توانید به گذشته بروید و سابقه ی این بیماری را از خانواده ی خود پاک کنید! اما عوامل خطرزای بسیاری وجود دارد که شما با کنترل کردن آنها می توانید زندگی بهتری داشته باشید. البته، در صورتی که از آنها خبر داشته باشید! به قول معروف: “آگاهی، قدرت است!” شما با دانستن عواملی را که سبب آسیب رساندن به سلامتی شما شده و خطر سکته مغزی را افزایش می دهد، می توانید با این عوامل مقابله کنید.

چگونه از سکته مغزی جلوگیری کنیم؟

در ادامه، به راه هایی برای پیشگیری از سکته مغزی اشاره خواهیم کرد:

1_ پایین آوردن فشار خون

فشار خون بالا، یکی از عوامل بسیار خطرساز برای سکته مغزی است، که می تواند این خطر را 2 یا حتی 4 برابر، بیشتر کند. فشار خون بالا، اصلی ترین عامل خطرساز برای سکته مغزی در زنان و مردان می باشد. 

کنترل فشار خون، و در صورت امکان، پایین آوردن آن، بزرگ ترین قدم برای پیشگیری از سکته مغزی و ارتقاء سلامت رگ های شما است.

فشار خون خود را کمتر از 12 روی 8 نگه دارید. البته، برای برخی از سالمندان، این میزان، به علت عوارض جانبی سایر داروها، و سرگیجه احتمالی در این فشار خون، میسر نیست.

پیشگیری از سکته مغزی

2. وزن خود را کم کنید.

اضافه وزن، در کنار مشکلاتی که با خود می آورد (مثل فشار خون و دیابت)، می تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد. در صورتی که این مشکل را دارید، بدانید که با کم کردن تنها 7 الی 8 کیلوگرم، تا حدود زیادی خطر سکته مغزی را از خود دور می کنید.

در حالی که میزان شاخص توده ی بدن (BMI) 25 یا پایین تر، می تواند میزانی ایده آل باشد، اما در صورتی که رسیدن به آن برای شما غیر ممکن به نظر می رسد، نگران نباشید! با کمک پزشک خود، یک برنامه ی کاهش وزن را پیش بگیرید.

3. بیشتر ورزش کنید.

در حالی که فعالیت های بدنی، فوایدی مثل کاهش فشار خون و کاهش وزن اضافه را دارد (که همه ی اینها از عوامل تأثیر گذار در جلوگیری از سکته مغزی هستند)، اما به تنهایی و بدون توجه به این موارد هم می تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد. حداقل 5 روز در هفته ورزش کنید.

جلوگیری از سکته مغزی با درمان بیماری زمینه ای

4. فیبریلاسیون دهلیزی را درمان کنید.

فیبریلاسیون دهلیزی، نوعی ناهنجاری در ضربان قلب است، که سبب ایجاد لخته های خونی در قلب می شود. این لخته ها در صورت رسیدن به مغز، منجر به سکته مغزی می شوند. فیبریلاسیون دهلیزی، خطر سکته مغزی را تا 5 برابر افزایش می دهد. در صورت ابتلا به این بیماری، سریعاً آن را درمان کنید.

5. مصرف نیکوتین را قطع کنید.

بزرگ ترین گام در راه جلوگیری از سکته ی مغزی، ترک دخانیات است. سیگار، می تواند به شریان های شما آسیب بزند، و با مسدود کردن جریان خون شما، سبب سکته مغزی و حتی حمله قلبی شود.

پیشگیری از سکته مغزی با ترک سیگار

6. خر و پف را جدی بگیرید.

خر و پف بلند و مداوم، یکی از نشانه های آپنه خواب است. خر و پف، می تواند شب ها، چندین بار، جلوی تنفس را بگیرد. این مشکل، علاوه بر بالا بردن فشار خون، می تواند با کم کردن اکسیژن ورودی، خطر سکته مغزی را افزایش دهد.

7_ داروهای خود را مصرف کنید.

در صورتی که تجربه ی سکته مغزی را داشته اید، حتماً تمام داروهای تجویزی را سر وقت مصرف کنید. 25 درصد افرادی که سکته مغزی را تجربه می کنند، در 3 ماه آینده، مصرف یک یا چند قرص تجویز شده را کنار می گذارند. اما در واقعیت، این زمان، بسیار حیاتی است! شما باید با مصرف این داروها، از سکته مغزی دوم، جلوگیری کنید.

8_ هر روز یک آسپرین مصرف کنید.

مصرف روزانه ی دوز کمی از آسپرین، می تواند خطر سکته مغزی و حمله ی قلبی را در افراد مستعد، کاهش دهد. این دارو، به عنوان یک داروی ضد انعقاد خون، از تشکیل لخته در شریان هایی که دچار گرفتگی شده اند، جلوگیری کند. البته، مصرف این دارو به همه توصیه نمی شود و حتماً باید با تجویز پزشک مصرف شود.

9_ نوشیدنی های الکلی را متعادل مصرف کنید.

مصرف کم الکل، نه تنها مشکلی ندارد، بلکه می تواند خطر سکته مغزی را هم کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است که مصرف یک نوشیدنی در روز، از خطر سکته مغزی می کاهد. اما زمانی که مصرف نوشیدنی های الکلی را دو یا چند برابر کنید، برعکس، خطر این اتفاق ناگوار، به شدت بالا خواهد رفت. پس مصرف الکل خود را قطع یا متعادل کنید.

روزانه بیشتر از یک لیوان نوشیدنی الکلی مصرف نکنید. شراب قرمز، بهترین نوشیدنی الکلی برای شما است. علت این امر، وجود رسوراترول در شراب قرمز است، که از قلب و مغز محافظت می کند.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم