درمان واریس با چسب وناسیل چگونه انجام می شود؟

چسب واریس وناسیل در سال 2015 توسط FDA به عنوان یک درمان بسیار مؤثر، برای رفلاکس وریدی ایجاد شده به علت واریس، تأیید شده است. در این عمل، با استفاده از نوعی چسب پزشکی، رگ های آسیب دیده، به طور دائمی و فوری بسته می شود، و جریان خون از از رگ های سالم، ادامه می یابد.

چسب وریدی وناسیل

وناسیل از آخرین دستاوردهای پزشکی، برای درمان واریس برای کمک به بستن شریان های آسیب دیده در بدن می باشد.

چسب واریس وناسیل، که قبلاً با نام چسب سافئون شناخته می شد، برای بستن رگ سافنوس ران، استفاده می شده است. بعد از اینکه رگ، با چسب بسته شد، این رگ، ابتدا کمی سفت شده و سپس توسط بدن جذب می شود. این عمل با کمترین جراحی صورت می گیرد.

چسب وریدی وناسیل

وناسیل، گزینه ای برای درمان واریس

رگ های واریسی، درهم پیچیده و برآمده ای هستند، که در پی آسیب دیدگی دریچه های رگ و تجمع خون، به وجود می آیند. این امر باعث کشیدگی و گشاد شدن رگ ها، و در نهایت موجب ایجاد ناراحتی در بیمار می شود.

این مشکل، معمولاً در اثر یک بیماری به نام نارسایی وریدی مزمن اتفاق می افتد. در گذشته درمان این رگ ها، صرفاً در جهت زیبایی ظاهری انجام می شد. اما امروزه دلایل دیگری مثل جلوگیری از خونریزی داخلی، ناراحتی و لخته شدن خون، برای این عمل وجود دارد.

در حال حاضر، درمان های متفاوتی برای واریس وجود دارند، که بیشتر آنها بسیار کم خطر، با جراحی خفیف و بهبودی آسان، می باشند. برای انتخاب نوع درمان با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بدانید: EVLA روش جدیدی برای درمان رگ های واریسی با لیزر و  بدون جراحی است. به جای خارج کردن رگ های واریسی، به آن ها حرارت داده می شود و این حرارت، دیواره ها و بدنه رگ را از بین می برد. 

عوارض ناشی از عدم درمان واریس چیست؟
وریدهای واریسی می توانند باعث درد، تورم، سندرم پای بی قرار و خستگی در پاها نیز شوند. این علائم می توانند به طور مستقیم بر روی فعالیت های روزمره و کیفیت زندگی تأثیر بگذارند. عوارض عدم درمان واریس، می تواند خطرناک باشد زیرا خونی که در این وریدها جمع می شود می تواند باعث ایجاد لخته گردد.

وناسیل برای درمان چه افرادی مناسب است؟

اغلب افراد مبتلا به واریس، کاندیدای درمان با چسب واریس وناسیل می باشند. اگر شما احساس درد، ورم، خارش و سایر ناراحتی های مربوط به واریس را تجربه می کنید، وناسیل می تواند راه درمان شما باشد. پزشک شما با معاینه و مطالعه سابقه ی شما، تصمیم نهایی را در مورد نوع درمان، خواهد گرفت.

فواید وناسیل

  • موفقیت بالا (4/96% رگ ها بعد از 5 سال بسته می مانند)
  • عمل در مطب انجام می شود
  • با کمترین جراحی
  • عمل با استفاده از سیستم ایمن و موفق فراصوت، صورت می گیرد
  • بدون بیهوشی و با کمترین بی حسی
  • بدون نیاز به بستری شدن یا استراحت
  • کمترین آسیب به علت کمترین استفاده از سوزن
  • دوره نقاهت کوتاه
  • می توانید راه رفت و برگشت عمل را به تنهایی رانندگی کنید.
  • نیاز به مرخصی گرفتن نیست.
  • بدون پارگی
  • بدون بخیه
  • بدون نیاز به باند پیچی (هرچند ممکن است پزشک، استفاده از باند موقت را پیشنهاد دهد)

درمان واریس با چسب وریدی وناسیل

یک کاتتر کوچک و مخصوص، با سوراخ کردن پا (معمولاً زانو یا پایین تر) وارد بدن شده و سپس با سیستم فراصوت، به سمت رگ های آسیب دیده هدایت می شود. سپس پزشک، مقادیر لازم وناسیل را از طریق این کاتتر به رگ های آسیب دیده منتقل می کند. در کنار ورود چسب به این نواحی، با آوردن فشار سطحی، از بسته شدن رگ آسیب دیده، اطمینان حاصل می شود.

مراقبت بعد از درمان با چسب واریس

منحصر به فرد بودن این به این دلیل است که بعد از وناسیل، لازم نیست ناحیه مورد نظر، باند پیچی شود. شما بعد از عمل می توانید مستقیماً به فعالیت های عادی خود برگردید، البته بهتر است تا یک هفته از ورزش سنگین، خودداری کنید. از آنجا که فقط یک سوزن وارد بدن شما می شود، تنها جایی که نیاز به مراقبت و تمیز کردن دارد، همین ناحیه است.

درمان واریس با چسب چه عوارضی دارد؟

با وجود اینکه چسب واریس وناسیل بسیار ایمن است، اما مانند هر عملی، خطرات خود را دارد. به عنوان مثال، بیمار ممکن است بعد از عمل، دچار کبودی، سستی و ورم شود. این مشکلات بعد از گذشت چند روز یا چند هفته خود به خود رفع می شوند. برای جلوگیری از سفتی و کشیده شدن رگ ها بعد از عمل، چسب مورد استفاده، بسیار انعطاف پذیر است.

اما ممکن است شما با این وجود، احساس سفتی و ناراحتی در محل عمل وناسیل داشته باشید. بعضی از بیماران، در ناحیه مورد نظر، تغییر رنگ پوست و کبودی را تجربه می کنند. در کمتر از 1% بیماران، خطر لخته شدن خون، عکس العمل آلرژیک و ورم رگ وجود دارد.

دکتر آرش توفیق

فوق تخصص جراحی عروق و فلوشیپ درمان واریس پا

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات