علت خستگی پاها از زانو به پایین چیست؟

خستگی پا ها یک علامت نسبتا رایج در بسیاری از مشکلات زمینه ای است. عواملی همچون زن بودن، اضافه وزن یا پیری می توانند خطر ابتلا به این علامت را افزایش دهند. علاوه بر این، افرادی که به مدت های طولانی نشسته یا می ایستند بیشتر به این علامت دچار می شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره خستگی پا ها به خواندن مطلب ادامه دهید.

8 علت خستگی پاها از زانو به پایین

خستگی پا ها ناشی از عوامل مختلفی بوده و می تواند با درد یا گرفتگی عضلانی همراه باشد. خستگی پا ها معمولا جای نگرانی نداشته اما توجه به وضعیت بدن در این هنگام مخصوصا در صورت وجود علائم دیگر اهمیت دارد.

1- فعالیت بیش از حد

در صورتی که فرد به تازگی بیش از حد معمول از پا های خود کار کشیده باشد، احساس خستگی در این اندام ها امکان پذیر است. افراد باید به اندازه کافی استراحت کرده و در حد توان بدن خود کار کنند. عمل به این توصیه از استرس، کشیدگی عضلانی و آسیب پیشگیری می کند. در صورت استفاده مکرر از پا های خود، چندین بار در طول روز استراحت کنید.

2- فعالیت کمتر از حد

عدم استفاده از پا ها نیز می تواند سبب خستگی آن ها شود. در صورت نیاز به نشستن برای مدت های طولانی، باید در هر ساعت مقداری تمرین پا و حرکات کششی انجام داد. همچنین، برای بالا نگه داشتن پا ها می توان از چند بالش استفاده کرد.

3- گرفتگی های عضلانی

استفاده بیش از حد از عضلات پا ممکن است به گرفتگی آن ها منجر شود. گرفتگی های عضلانی می توانند سبب بروز احساس خستگی در پا ها شوند. افراد باید تا زمان رفع علائم به پا های خود استراحت دهند. در صورت شدت یافتن گرفتگی، باید به پزشک مراجعه شود.

خستگی پاها از زانو به پایین

4- هایپوکالمی

هایپوکالمی هنگامی بروز می دهد که مقدار پایینی از پتاسیم در جریان خون وجود داشته باشد. این وضعیت می تواند عوارض زیر را در پی داشته باشد:

✔ خستگی

✔ ضعف

✔ گرفتگی عضلات پا

✔ یبوست

برخی دارو ها یا بیماری ها می توانند سبب هایپوکالمی شوند. جهت تعیین علت زمینه ای و بهترین گزینه درمانی باید به پزشک خود مراجعه کرد.

5- رگ های واریسی (واریس)

مبتلایان به ورید های واریسی ممکن است خستگی، سنگینی یا درد را در پا های خود احساس کنند. واریس هنگامی بروز می دهد که ورید ها عملکرد مناسبی نداشته و خون در آن ها تجمع می کند. تجمع خون سبب بزرگی و تورم عروق می شود. روش های خود مراقبتی همچون ورزش، بالا بردن پا ها و پوشیدن جوراب های فشاری می توانند به تسکین این علائم کمک کنند. در صورت عدم بهبود علائم یاد شده باید به پزشک مراجعه شود.

6- گردش خون نامناسب

در صورتی که خون به طور مناسب در سرتاسر بدن گردش نکند، امکان دارد پا ها به احساس خستگی یا کوفتگی دچار شوند. از آن جایی که بازگشت خون به سمت قلب دشوار تر است، گردش خون ضعیف اغلب بر نواحی پایینی بدن تاثیر گذاشته و گاهی اوقات خون در پا، مچ یا کف آن تجمع می کند. موارد زیر می توانند در بهبود گردش خون ضعیف موثر باشند:

✔ تحرک بیشتر

✔ اجتناب از لباس های تنگ

✔ مدیریت بیماری های زمینه ای همچون دیابت

در صورت انجام اقدامات مفید و عدم مشاهده بهبودی باید به پزشک مراجعه شود. امکان دارد، پزشک جهت بهبود گردش خون مصرف برخی دارو ها را برای بیمار تجویز کند.

7. تورم در بارداری

تورم در بارداری می تواند در اثر عوامل زیر باشد:

  • هورمون ها
  • احتباس مایع
  • افزایش فشار بر ورید ها

در نتیجه این عوامل، امکان دارد پا ها دچار خستگی و ناراحتی شوند. خوابیدن بر پهلوی چپ می تواند مقداری از فشار موجود بر وریدی را کاهش دهد که خون اندام های پایینی بدن را به قلب باز می گرداند.

🛑 این مقاله را حتما بخوانید: مزایای جراحی میکروفلبکتومی برای درمان رگ‌های واریسی چیست؟

8 علت خستگی پاها از زانو به پایین

8- مالتیپل اسکلروزیس (MS)

خستگی یا سنگینی پا ها می تواند نشانه ای از ابتلا به این بیماری باشد. در واقع، خستگی رایج ترین علامت گزارش شده در میان افراد مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس است. گرما و رطوبت می توانند خستگی را تشدید کنند. مالتیپل اسکلروزیس بر اعصاب تاثیر گذاشته و با اختلال در ارتباط بین عضلات و مغز سبب بروز خستگی می شود. دیگر علائم این بیماری شامل موارد زیر هستند:

✅ تاری دید، دو بینی یا کوری

✅ گز گز و بی حسی

✅ درد یا گرفتگی عضلانی

✅ فقدان تعادل یا احساس گیجی

✅ مشکلات مثانه

✅ اختلال در عملکرد جنسی

✅ مشکل در تمرکز، حافظه و نظم

بی حس شدن انگشتان پا به چه دلیل است؟
خواب رفتن انگشتان پا یک مشکل شایع است که به کاهش و یا از دست دادن کامل حس در پا اطلاق می‌شود. این بی‌حسی در اغلب موارد هیچ‌چیز نگران‌کننده‌ای نیست و ممکن است تنها به دلیل فشار بر عصب در اثر نشستن نامناسب باشد.اما در برخی موارد بی‌ حسی انگشتان پا یک بیماری مخفی جدی‌تر را نشان می‌دهد.

نحوه پیشگیری از زود خسته شدن پاها

این احساس ناخوشایند معمولا در انتهای روز، آب و هوای گرم یا هنگام خستگی بروز می دهد. افراد می توانند با انجام برخی روش های ساده و قابل دسترس از این علامت پیشگیری کنند. یافتن راه حل رفع خستگی پا برای حفظ سلامت بدن و جلوگیری از بدتر شدن مشکل ضروری است.

افراد می توانند با انجام برخی اقدامات از جمله موارد زیر از خستگی پا ها پیشگیری کرده یا احتمال بروز آن را کاهش دهند:

✔ جهت اطمینان از دریافت مقادیر روزانه از مواد مغذی یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید. با داشتن این رژیم غذایی انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت های روزمره تامین می شود.

✔ با قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا مصرف یک رژیم غذایی مناسب مقادیر زیادی ویتامین D دریافت کنید.

✔ در همه مواقع مخصوصا ایستادن های طولانی کفش مناسب به پا داشته باشید. کفشی را انتخاب کنید که حمایت کننده، راحت و دارای اندازه مناسب است. جهت برخورداری از حمایت بیشتر در ناحیه پا از کف های مخصوص استفاده کنید.

✔ تا بیشترین حد امکان راه رفته و فعالیت داشته باشید. سعی کنید روزانه حداقل به مدت 15 دقیقه ورزش کنید.

✔ به ازای هر ساعت عدم تحرک حداقل 5 دقیقه راه رفته یا تمرینات کششی انجام دهید.

✔ در هنگام نشستن از قرار دادن پا های خود بر روی یکدیگر خودداری کنید.

✔ به مقدار فراوان آب بنوشید.

✔ وزنی مناسب را حفظ کنید.

✔ یک جوراب فشاری به پا کنید.

✔ در هنگام نشستن یا ایستادن بدن خود را صاف کرده و در وضعیتی مناسب قرار گیرید.

✔ در هنگام خواب، چند بالش در زیر پا های خود قرار دهید.

✔ به مقدار فراوان استراحت کنید.

✔ مصرف الکل، شکر و کافئین را محدود کرده یا از آن اجتناب کنید.

✔ در صورت مصرف سیگار، آن را ترک کنید.

 

نحوه پیشگیری از زود خسته شدن پاها

چه چیزی سبب سنگینی و کوفتگی پا می شود؟

احساس سنگینی پا ها یا نارسایی مزمن وریدی با گردش خون نامناسب ارتباط دارد. این عارضه هنگامی بروز می دهد که جریان خون رونده از پا ها به سمت قلب مختل شده و سنگینی بروز می دهد. در شرایط طبیعی، سیستم وریدی و عضلات پا ها مخصوصا پشت ساق پا در بازگشت خون به قلب کمک می کنند.

این وضعیت یک پدیده زیستی طبیعی است. با این حال، در برخی مواقع عضلات پا قدرت خود را از دست داه و سیستم وریدی با ناکارآمدی خود سبب سنگینی پا می شود. عوارض عدم درمان واریس می تواند به مشکلات جدی تری همچون وریدی های واریسی خاتمه یابد.

علائم شروع واریس پا چیست + نحوه تشخیص
وریدهای واریسی معمولاً مربوط به پاها و ساق پاها هستند، اما علت اصلی این بیماری – نارسایی وریدی – می تواند پا و مچ پا را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

درمان خستگی پاها

بسته به علت ریشه ای خستگی پای بیمار، پزشک تغییر در سبک زندگی یا موارد زیر را تجویز می کند:

✅ فیزیوتراپی

✅ جوراب های واریس

✅ مصرف دارو

درمان خستگی پاها

خستگی پا ها بخشی طبیعی از زندگی است. افراد پس از انجام ورزش های شدید یا ایستادن زیاد روی پا و نشستن به مدت طولانی احساس خستگی خواهند کرد. در بسیاری از مواقع این خستگی با استراحت یا درمان های خانگی بهبود می یابد. در صورتی که پای فرد در تمام اوقات خسته باشد و استراحت یا درمان های خانگی در آن تاثیری نداشته باشند مراجعه به پزشک توصیه می شود.

 

تأثیر فیزیوتراپی برای واریس
فیزیوتراپی برای واریس یک روش درمانی است که بر روی دریچه های وریدی ناکارآمد یا وریدهای واریسی متمرکز است و به بهبود طبیعی آن ها کمک می کند. وریدهای واریسی به وریدهای بزرگ شده با رنگ آبی یا بنفش گفته می شود که از پوست بیرون می زنند.

درمان های خانگی

افراد می توانند تا زمان دریافت تشخیص و درمان مناسب از پزشک، درمان های خانگی زیر را در پیش گیرند:

بالا بردن پا ها: بالا بردن پا ها پمپاژ خون توسط قلب را آسان تر می کند.

تغییر وضعیت: افرادی که مدت های زیادی را به صورت ایستاده یا نشسته سپری می کنند می توانند جهت رفع خستگی و سنگینی پا ها چندین بار در طی روز استراحت کنند. تغییر وضعیت بدنی اغلب می تواند گردش خون را بهبود بخشیده و خستگی را کاهش دهد.

کاهش مصرف نمک: کاهش مصرف نمک با کاهش احتباس آب می تواند تورم پا ها را کاهش دهد.

ورزش: ورزش منظم گردش خون را افزایش داده و خطر ابتلا به برخی بیماری ها را کاهش می دهد. افراد جهت پیشگیری از ورزش بیش از حد می توانند روز هایی را جهت استراحت تعیین کنند.

تمرین بیش از حد خود عاملی برای ابتلا به خستگی پا ها به شمار می رود. تمامی ورزش‌‌ها برای کسانی که به بیماری وا‌‌ریس مبتلا هستند و از آن رنج می‌‌برند مناسب نیستند. بهتر است که با ورزش‌‌ های مضر برای وا‌‌ریس نیز آشنا شوید.

استفاده از جوراب های واریس: جوراب های فشاری می توانند به افزایش جریان خون در ناحیه پایینی بدن کمک کنند. افرادی که تمام مدت روز را نشسته یا ایستاده سپری کرده و فرصت استراحت های متعدد را ندارند می توانند جهت رهایش علائم خستگی پا از جوراب های فشاری استفاده کنند.

ترک سیگار: مصرف سیگار می تواند گردش خون را در بدن کاهش داده و سبب بروز علائمی همچون خستگی پا ها شود. ترک سیگار به رفع یا کاهش این خستگی کمک می کند.

کاهش وزن: افراد چاق یا دارای اضافه وزن می توانند با کاهش وزن خود مقداری از فشار وارد شده بر پا ها را کمتر کرده و به رفع خستگی آن ها کمک کنند.

 

دکتر آرش توفیق

فوق تخصص عروق و درمان واریس پا

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر کیا جمعه ۷ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    سلام و قت بخیر جوانی هس۳۴سال ک از سال ۹۸احساس درد در ناحیه عضله دوقلو پایی راست کردم ک حین راه رفتن ایجاد می‌شد و با چن ثانیه استراحت درد از بین میرفت ک با مراجعه ب دکتر بعد از انژیو فرمودند شواهد انسدادکامل(cutشدن شریان پا۱۱۷mm gap)در ناحیه تحتانی(یک سوم تحتانی)در شریان فمورال عمقی و شریان پوپلیتئال در سمت راست مشهود است. بهم دارو(اسپرین۸۰،اتواستاین۴۰و سیلوستازول) دادن و فرمودند پیاده روی هر روز ک من بعد طی کردن طول درمان خداروشکر درد هنگام راه رفتنم خوب شد ولی هنگام دویدن و فعالیت شدید هنوز درد دارم لطف میکنید نظرتون بفرماید ک برا درمان چکار کنم و آیا خطر داره این روند
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۷ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      همون درمان را ادامه بدید
  • تصویر کاربر ناهیدصادقی سه شنبه ۲۵ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    حدوددوسال هست پاهام اززانوتاپایین خیلی زیاددردداره طوری که بعضی وقت هابه گریه می افتم خواهشاراهنمایی کنین چکاربایدانجام بدهم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۲۵ آبان ۰( 2 سال پیش)
      به ارتوپد مراجعه کنید
  • تصویر کاربر عباسی جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    ۴۳ و مونث هستم .حدود پنج سالی می باشد که رگهای واریس از کم به زیاد در حال انتشار می باشد.بالاخص الان در قسمت مچ های پا و به شدت دردناک شده اند.
    تمایل به انجام عمل جراحی ندارم.ممنون می شم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      بل تزریق شاید بتوان درمانش کرد
  • تصویر کاربر هنا دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام من ۱۶ سالمه بچه تر که بودم وقتی فشار روحی روانی زیادی روم بود یا خیلی عصبی میشدم درد پای غیر قابل تحمل میومد سراغم اما الان نزدیک ۲ ساله وقتی مثلا سه یا چار ساعت سر پام یا اگه خیلی خسته شم این درد میاد سراغم حتی وقتی میرم مدرسه و برمیگردم غروب ک میشه از درد گریم میگیره میشه راهنمایی کنین ؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش)
      با ورزش بهتر میشه
  • تصویر کاربر دیانا دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام ساییدگی شدید هر دو زانو واز بین رفتن غضروف هر دو زانو که باعث درد شدید زانو ها وپاهایم شده چند روزی هست که پاهایم خسته و سنگین هست بی انرژی هستند و قدم هایم سنگین شده علت این سنگینی میتونه مشکل زانو ها باشه؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بله می تونه ولی برای عروقتون هم به پزشک مراجعه کنین ازون نباشه
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    من از زانو به پایین همیشه احساس خستگی میکنم
    و ازلگن تیرمیکشه تا زانو به پایین میترسم ام اس باشه چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر داود جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام
    من ۳۸سالمه ..ناراحتی ضعیف ریوی دارم .سینوزیت هم دارم .....من کلا در حین روز خسته میشم و خوابم میگیره ..و پاهام تقریبا از زانو ب پایین خستس..حتی صبح ها هم ک هنوز تو رختخواب هستم
    خسته شدم از این وضعیت
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      وضعیت شما در رابطه با عروق نیست به نتخصص داخلی مراجعه کنین
  • تصویر کاربر مهران پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    با سلام اینجانب شغلم آتش نشان بوده و با توجه به ذات کاری (فعالیت. استرس. شب بیداری) حدود ۴ساله که درد مفاصل در تمامی بدنم دارم از داروهای گیاهی . کلسیم و غضروفساز استفاده کردم که هیچکدام تآثیری نذاشته ضمنا آزمایش تب مالت هم دادم که منفی بوده است چربی خون و چربی کبد گرید دو هم دارم . روز به روز دردها بیشتر میشه . در صورت امکان راهنمایی بفرمایید . با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      به یک متخصص داخلی مراجعه کنین
  • تصویر کاربر فریدون یکشنبه ۳ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    حدود دوماه می شود که پامن از زانوبه به پایین و ماهیچه ها حالت خستگی و همچنین زیر پای بنده مومور می شود علت آن هم یک سرماخوردگی بود یا کوید19 یاکرونا نمی دانم که مبتلا شده بودم خواهش میکنم راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق یکشنبه ۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      باید معاینه بشه

درحال دریافت اطلاعات