علائم شروع واریس پا و نحوه تشخیص

اگرچه وریدهای واریسی معمولاً مربوط به پاها و ساق پاها هستند، اما علت اصلی این بیماری – نارسایی وریدی – می تواند پا و مچ پا را نیز تحت تأثیر قرار دهد. این مسئله مشترک ممکن است توسط هزاران نفر تجربه شود و به صورت وریدهای پیچیده و متورم در اندام تحتانی ظاهر شود.

وریدهای واریسی و همچنین وریدهای عنکبوتی اطراف پا و مچ پا، توسط متخصصین ورید تشخیص داده می شوند. همچنین، آمارها نشان می دهد که از هر 10 نفر 3 نفر در سال دچار واریس می شوند. از همه مهم تر، علائم واریس پا ممکن است از نظر شدت متفاوت باشند، برخی مبتلا به واریس خفیف و برخی شرایط پیچیده تری را تجربه کنند.

علائم واریس در مچ پا و پا

واریس های متورم معمولاً در ساق و ران پا ایجاد می شوند. ممکن است به رنگ آبی یا بنفش تیره باشند و از نظر ظاهری اغلب متورم، برآمده یا پیچ خورده هستند.

• بی حسی پا
  • مچ پا و پا دردناک است
  • ضربان، خارش و سوزش در پا و مچ پا
  • قرمزی، تورم، حساسیت به لمس در اطراف پا و مچ پا
  • زخم یا شکستگی پوست در اطراف پا و مچ پا
  • پاهای بی قرار یا سنگین و گرفتگی مکرر

برای اطلاع از نحوه ی درمان به لینک زیر مراجعه کنید:

درمان واریس با لیزر

علائم دیگر عبارتند از:

عوامل مهم در ابتلا به واریس پا

وریدهای واریسی معمولاً زمانی ایجاد می شوند که دریچه های کوچک ورید ها آسیب ببینند یا ضعیف شوند. به طور کلی، این امر به دلیل سن، ژنتیک یا بیماری های زمینه ای می باشد. خون در کل سیستم گردش خون به صورت معمول جریان ندارد، بنابراین منجر به جمع شدن در ورید ها می شود. علاوه بر این، عوارض عدم درمان واریس باعث تورم وریدها می شوند و تغییر رنگ می دهند و این امر منجر به ظاهر بدی خواهد شد.

رگ های قرمز روی ران پا که با نام های ورید های عنکبوتی یا شکسته نیز شناخته می شوند از دسته علائم جسمانی هستند که تا قبل از پدیدار شدن، افراد ابتلا به آن ها را تصور نمی کنند.

بیمارانی که از برجستگی پا یا ورید های واریسی مچ پا رنج می برند، اغلب در اطراف وریدهای صافن کوچک یا وریدهای سوراخ کننده در ساق پا نارسایی وریدی دارند. این امر به دلیل اثرات جاذبه و فشار بر روی وریدهای قسمت های پایین بدن اتفاق می افتد.

عوامل مهم در ابتلا به واریس پا

درمان واریس مچ پا

درمان واریس مچ پا بسته به علت ابتلا به آن متفاوت است. درمان هایی مانند اسکلروتراپی، لیزر و RF فرکشنال گزینه های مناسبی برای درمان واریس مچ پا می باشند.

علت واریس پا چیست؟

وریدهای واریسی زمانی که دریچه های کوچک داخل ورید ها(دریچه های لانه کبوتری) به درستی کار نکنند، ایجاد می شوند.

در یک ورید سالم، خون از پاها به آرامی به سمت قلب به کمک یک سری دریچه های کوچک که باز و بسته می شوند تا خون عبور و از جریان خون به عقب جلوگیری کنند، در جریان می باشد.

اگر دریچه ها ضعیف شده یا آسیب ببینند، خون می تواند به عقب جریان پیدا کند و در ورید جمع شود و در نهایت باعث تورم و آن شود (واریس).

موارد خاصی می توانند احتمال ابتلا به واریس را افزایش دهند، مانند:

• جنس مونث
  • داشتن یک عضو خانواده نزدیک با واریس
  • سن بالا
  • اضافه وزن و چاقی
  • داشتن شغلی که شامل ایستادن طولانی مدت باشد
  • سایر شرایط
تأثیر فیزیوتراپی برای واریس
فیزیوتراپی برای واریس یک روش درمانی است که بر روی دریچه های وریدی ناکارآمد یا وریدهای واریسی متمرکز است و به بهبود طبیعی آن ها کمک می کند.

انواع ورید های واریسی

واریس انواع مختلفی دارد، مانند:

✔ وریدهای واریسی تنه – این نوع واریس ها نزدیک به سطح پوست هستند و ضخیم و منقبض هستند. آن ها اغلب وسیع هستند و می توانند ناخوشایند به نظر برسند

✔ وریدهای واریسی شبکه ای – این وریدها قرمز هستند و بعضی اوقات به صورت شبکه ای به هم نزدیک می شوند

✔ وریدهای واریسی تلانژکتازی – که به آن وریدهای به صورت رشته مانند یا ورید های عنکبوتی نیز گفته می شود، این خوشه های کوچک وریده های آبی یا قرمز است که گاهی روی صورت یا پاهای شما ظاهر می شود. رگ‌های عنکبوتی شبیه رگ‌های واریسی کوچک هستند. البته این رگ‌‌ها به نسبت رگ‌های واریسی، به پوست بدن نزدیک‌تر هستند. آن ها بی ضرر هستند و بر خلاف ورید های واریسی تنه، در زیر سطح پوست برجسته نمی شوند.

عکس واریس پا

آیا تورم پا و مچ پا به وریدهای واریسی مرتبط است؟

وریدهای واریسی زمانی گسترش می یابند که وریدها دیگر قادر به پمپاژ خون به اندازه کافی در پاها نباشند، این امر معمولاً به این دلیل اتفاق می افتد که وریدها ضعیف هستند و قادر به ایجاد فشار کافی نیستند و باعث ریفلاکس خون می شوند. با بروز این آسیب، اغلب منجر به برجستگی وریدها و وریدهای عنکبوتی در پاها می شود. با این حال، اگر در وریدهای عمیق پا رخ دهد، ممکن است سخت تر متوجه آن شوید.

یک مورد مشابه با ادم اتفاق می افتد، زیرا خون به سمت پایین پا و مچ پا می رود، اما کوچکترین ورید های خونی، یعنی مویورید های شما، مایعات را به داخل بافت اطراف نشت می دهند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که دیواره های ورید خیلی ضعیف هستند و نمی توانند خون را وارد گردش خون کنند.

در حالی که وریدهای واریسی به طور مستقیم باعث تورم مچ پا و پا نمی شوند، اما برای موارد اساسی که باعث تشدید ورید ها می شوند، ایجاد ادم در مچ پا نمی شود.

علت متورم شدن رگ پاها و مشکلات ناشی از آن
متورم شدن رگ‌های پا که معمولاً با نام واریس شناخته می‌شود، عارضه‌ای است که در آن رگ‌های خونی در هر نقطه‌ای از پا متورم شده و از سطح پوست بیرون می‌زنند که این عارضه بیشتر در سمت داخلی ران و ساق پا دیده می‌شود.

لزوم درمان واریس مچ پا و پا

بسیاری از بیماران نمی دانند که وریدهای مایل به آبی کوچک در اطراف پا و مچ پا می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشند. بنابراین، مهم است که با یک متخصص فلبولوژیک با تجربه مشورت کنید و یک برنامه تشخیص و درمان مناسب را دریافت کنید.

در واقع، اگر ورید های واریسی پا و مچ پا را درمان نکنید، می تواند منجر به سایر موارد مشکل ساز شود. در زیر نمونه هایی از عوارضی که می تواند رخ دهد آورده شده است:

• لخته شدن خون در پاها و سایر قسمت های بدن
  • اگزمای وریدی
  • تغییر رنگ یا زخم پوست
  • تورم و سفت شدن پوست در پاها، مچ پا و پایین بدن

درمان خانگی واریس پا

از طرف دیگر، اگر ورید های واریسی شما خفیف باشند و نیازی به درمان نداشته باشند، می توانید خودتان بیماری را مدیریت کنید. به عنوان مثال، سعی کنید درمان های خانگی واریس پا را امتحان کنید:

✅ ورزش منظم – پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری – ورزش منظم تأثیر مثبت دو برابری در بهبود تورم مچ پا و پا دارد. فعال نگه داشتن عضلات به بدن شما کمک می کند تا همه چیز را بیشتر به اطراف حرکت داده و از نواحی تجمع یافته مایعات خارج کند، در حالی که یک مزیت طولانی مدت ورزش منظم کاهش وزن است، که باعث کاهش فشار بر روی وریدها و مفاصل می شود.

✅ جوراب های واریس – پوشیدن جوراب های فشاری پزشکی (حداقل کلاس فشاری 2) به صورت روزانه به تقویت جریان خون در پاها کمک می کند، به ماهیچه ها و وریدها کمک می کند تا خون و مایعات اضافی را از مچ پا و پاها پمپاژ کرده و به قلب و بدن برای پردازش آن بازگردانند. این کار همچنین برای به حداقل رساندن گسترش واریس موثر است و به طور کلی برای پاهای شما عالی می باشد.

درمان خانگی واریس پا

✅ رژیم غذایی سالم – غذاهای غنی از فیبر، از جمله میوه ها و سبزیجات، بیشتر مصرف کنید. این مواد حاوی فلاونوئیدها هستند که به حمایت از سلامت ورید کمک می کنند

✅ مکمل ها – از عصاره هسته انگور استفاده کنید، مطالعات نشان می دهند که می تواند تورم در قسمت پایین پا و علائم نارسایی مزمن وریدی را کاهش می دهند.

✅ پاها را بالا نگه دارید – این کار از جمع شدن خون در اندام تحتانی جلوگیری می کند

✅ ماساژ – گردش خون را در کل بدن بهبود می بخشد

✅ لباس های تنگ نپوشید

مزایای جراحی میکروفلبکتومی برای درمان رگ‌های واریسی چیست؟
مینی فلبکتومی (میکروفلبکتومی) وریدها یک روش جراحی برای از بین بردن واریس ها با ایجاد سوراخ یا برش های کوچک در پوست می باشد. همچنین، مینی فلبکتومی به عنوان یک مداخله بنیانی برای درمان وریدهای واریسی از نظر زیبایی می باشد. واریس با استفاده از مینی فلبکتومی کاملاً از بین می رود.

درمان پزشکی برای واریس دردناک پا

مهم تر از همه، موارد پیشرفته نارسایی وریدی ممکن است نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد. خوشبختانه، ما روش های غیر جراحی عالی برای درمان ورید های واریسی ارائه می دهیم:

✅ ابلاسیون لیزری داخل وریدی (EVLA) – انرژی لیزر برای بستن وریدهای غیر طبیعی و به حداقل رساندن ظاهر آن ها.

✅ ابلاسیون از طریق فرکانس های رادیویی (RFA) – انرژی فرکانس رادیویی که از طریق یک لوله نازک (کاتتر) هدایت می شود تا جریان خون بسته شود.

✅ اسکلروتراپی – اسکلروتراپی واریس شامل تزریق محلول دارویی ایمن به طور مستقیم به ورید آسیب دیده برای تحریک غشای ورید های خونی و در نتیجه فروپاشی آن می باشد.

فواید لیزر درمانی واریس

پزشکان تخصص زیادی در درمان ورید های واریسی دارند. همچنین، ما یک برنامه درمانی جامع برای درمان وریدهای واریسی به بیماران مانند روش های لیزر درمانی غیر جراحی پیشنهاد می دهیم.

فواید لیزر درمانی برای بیماران عبارتند از:

• توانایی پیاده روی پس از درمان
  • 98٪ میزان موفقیت
  • بسیار موثر است
  • قابل انجام در کلینیک (عدم بستری شدن در بیمارستان)
  • بدون بیهوشی عمومی
  • بدون اتلاف زمان یا مرخصی برای کار
درمان ترکیبی لیزر واریس پا و اسکلروتراپی

پیشگیری از واریس

شواهد اندکی وجود دارد که نشان می دهد می توانید از بدتر شدن واریس جلوگیری کرده و یا ایجاد واریس های جدید را کاملا متوقف کنید.

اما روش هایی برای تسکین علائم واریس پا موجود وجود دارد، مانند:

• از ایستادن یا نشستن طولانی مدت و اجتناب کنید و از حرکت در هر 30 دقیقه پرهیز کنید
  • در طول روز استراحت منظم داشته باشید، هنگام استراحت پاها را روی بالش بلند کنید تا ناراحتی شما کاهش یابد
  • ورزش منظم – این کار می تواند گردش خون را بهبود بخشد و به حفظ وزن سالم کمک کند
پیشگیری از واریس در جوانی؛ علائم و بهترین راه درمان

زمان مراجعه به متخصص واریس

اگر مبتلا به ورید های واریسی هستید و هیچ گونه ناراحتی برای شما ایجاد نمی کنند، ممکن است نیازی به مراجعه به پزشک نداشته باشید.

واریس به ندرت یک بیماری جدی است و معمولاً نیازی به درمان ندارد.

اما زمانی نیاز مراجعه به پزشک دارید که:

• وریدهای واریسی باعث درد و ناراحتی شما می شود
  • پوست روی وریدهای شما زخم و ملتهب است
  • درد در پاها باعث تحریک شبانه و اختلال در خواب می شود

پزشک متخصص واریس می تواند واریس را براساس این علائم تشخیص دهد، اگرچه ممکن است آزمایشات بیشتری انجام شود.

دکتر آرش توفیق

فوق تخصص جراحی عروق و درمان واریس