علت نمایان شدن رگ های قرمز روی ران پا چیست؟

رگ های قرمز روی ران پا که با نام های ورید های عنکبوتی یا شکسته نیز شناخته می شوند از دسته علائم جسمانی هستند که تا قبل از پدیدار شدن، افراد ابتلا به آن ها را تصور نمی کنند. این ورید ها معمولا بر روی پا ها بروز داده و تا 88 درصد زنان و 79 درصد مردان را تحت تاثیر قرار می دهند. در این مطلب عوامل، درمان ها و هر گونه مشکل زمینه ای درباره رگ های قرمز روی ران پا (ورید های عنکبوتی) بیان می شود.

رگ های عنکبوتی پا چیست؟

رگ‌های عنکبوتی به رگ‌های ریز قرمز، آبی یا بنفش نخ مانند گفته می‌شود که در نزدیکی سطح پوست قرار داشته و ظاهری شبیه به تار عنکبوت دارند. این رگ‌های گشاد شده و قابل‌ رؤیت از زیر پوست، به دلیل فشار آمدن به عروق ایجاد شده و ممکن است در هر نقطه‌ای از بدن از جمله صورت ایجاد شوند.

 رگ های قرمز روی ران پا در اندازه های بسیار کوچک قرمز بوده و همگام با بزرگ شدن به بنفش تا سبز تغییر رنگ می دهند. برخلاف تصور عموم، این عارضه می تواند در هر سنی بروز دهد. ورید های عنکبوتی همچون اغلب بیماری های پزشکی در افراد مسن رواج بیشتری داشته اما افراد جوان نیز در صورت داشتن زمینه وراثتی به آن ها ابتلا می یابند.

بسیاری از افراد وریدهای برجسته روی صورت خود دارند که در برخی به صورت رگ های عنکبوتی قرمز و برخی به صورت رگ های آبی برآمده ظاهر می شوند. آن ها لزوماً خطرناک نیستند و قابل درمان هستند. ولی بیشتر در نقاطی چون ران‌ها، ساق پا، مچ پا و یا باسن دیده می‌شوند.

رگ های عنکبوتی

تاثیر سبک زندگی در بروز رگ های قرمز روی پا

 رگ های قرمز روی ران پا ناشی از آسیب بستر های مویرگی بوده و عادات افراد در سبک زندگی می توانند در آن نقش داشته باشند. از جمله این عادت ها می توان به انداختن پا ها بر روی یکدیگر و پوشیدن لباس ها یا کفش های تنگ اشاره کرد. البته، پزشکان اعتقاد دارند که در صورت آسیب بستر های مویرگی، احتمال بروز کبودی گسترده نسبت به ورید های عنکبوتی بیشتر است.

اقداماتی جهت کاهش عوارض ناشی از ورید های واریسی و نارسایی مزمن وریدی وجود دارد. بی تحرکی و داشتن اضافه وزن با افزایش تحلیل روی یا بروز عوارض ناشی از ورید های واریسی ارتباط دارد. باید به یاد داشت که 89 درصد زنان مبتلا به ورید های عنکبوتی به ورید های واریسی نیز دچار هستند.

 

دلیل پیدایش رگ‌ های قرمز روی ران پا چیست؟

بزرگ ترین عامل ابتلا به رگ های قرمز روی ران پا زمینه وراثتی است که از والدین به فرزندان می رسد. هر چه زمینه خانوادگی قوی تر باشد، آشنایان بیشتری به این ورید ها دچار بوده و احتمال ابتلای فرد نیز بیشتر می شود. در موارد نادر، آسیب مخصوصا در موارد زیر می تواند عاملی برای ابتلا به ورید های عنکبوتی باشد:

  • شکستگی پوست
  • از بین رفتن چربی پوست
  • بروز جای زخم شدید ناشی از جراحی
دلیل پیدایش رگ‌ های قرمز روی ران پا

چه افرادی به رگ های عنکبوتی دچار می شوند؟

مردان و زنان با هر سنی به ورید های عنکبوتی دچار می شوند. بسیاری از افراد در نهایت به مشکلات عروقی دچار می شوند. این مشکلات معمولا وراثتی بوده و در صورت ابتلای والدین یا والدین آن ها امکان بروز آن ها در فرد نیز بیشتر می شود. بارداری یا داشتن شغل و سبک زندگی نیازمند به ایستادن برای مدت های طولانی می تواند احتمال ابتلا به این ورید ها را بیشتر کرده و وضعیت آن ها را تشدید کند.

درمان رگ های عنکبوتی

با چندین جلسه ملاقات سریع، موثر و سرپایی می توان علت زمینه ای رگ های قرمز روی ران پا را درمان کرد. برخی از بیماران با هدف بهبود ظاهر پوست و برخی دیگر با هدف تسکین درد به دنبال درمان این مشکلات هستند. خبر خوب این است که ورید های عنکبوتی و عوامل زمینه ای آن ها نسبتا قابل درمان بوده و روش های درمانی علاوه بر رفع علائم، عامل آن را نیز درمان می کنند.

 یکی از مهم ترین عوارض عدم درمان واریس این است که می تواند منجر به لخته ورید عمقی یا ترومبوز ورید عمقی شود. ترومبوز ورید عمقی خطرناک است و به درمان فوری نیاز دارد.

درمان فوری رگهای عنکبوتی با میکرواسکلروتراپی

دو روش کلی برای درمان ورید های عنکبوتی وجود دارد که هر دوی آن ها سریع، کم تهاجم و بدون نیاز به بستری هستند. در این روش های درمانی ورید های دارای دریچه های ناسالم بسته می شوند. ورید ها پس از بسته شدن جذب بدن شده و جریان خون به ورید های سالم هدایت می شود.

درمان واریس پا و رگ های واریسی با روش های مختلفی از جمله اسکلروتراپی با هدایت اولتراسوند و لیزر درون رگی EVLA توسط جراح عروق انجام می شود.

تشخیص رگ های قرمز روی پوست

89 درصد زنانی که تصور می کنند تنها به ورید های عنکبوتی ابتلا دارند، دچار ورید های واریسی هستند که این ورید ها را تغذیه می کند. همچنین، 40 درصد دیگر دارای ورید های واریسی پنهانی هستند که ممکن است سبب بروز مشکلات دیگر در آینده شوند.

این گفته ها بدان معناست که درمان رگ های قرمز روی ران پا به تنهایی در 11 درصد زنان معقول بوده و در دیگر افراد باید مشکل زمینه ای مشخص شود. پزشک متخصص واریس جهت ارزیابی ورید های عنکبوتی و بررسی عوامل احتمالی آن ها انجام آزمایش سونوگرافی را پیشنهاد می دهند.

مراقبت های بعد از لیزر واریس پا

علل بیرون زدگی رگ روی پا

متاسفانه، چندین عامل می توانند سبب برجستگی ورید ها و رگ های قرمز روی ران پا می شوند:

1- افزایش سن

همگام با افزایش سن، پوست نازک تر و ورید ها ضعیف تر می شوند. در این وضعیت، خون در ورید ها تجمع یافته و آن ها را برجسته تر می کند. این دو عامل به صورت همزمان سبب بزرگ تر و برجسته شدن ورید ها می شوند.

2- وزن بدن

در صورت کمبود وزن یا اندک بودن چربی بدن، ورید ها به سطح پوست نزدیک تر و نمایان تر می شوند. از طرف دیگر، اضافه وزن فشار وارد شده بر پا ها را بیشتر و بازگشت خون از پا ها به سمت قلب را دشوار می کند. در نتیجه، خون تجمع یافته می تواند ورید ها را گشاد کرده و رنگ آن ها را تیره تر کند. تاثیر افزایش وزن در ایجاد وریدهای واریسی را نادیده نگیرید.

3- بیماری وریدی 

بیماری وریدی حتی بدون افزایش سن می تواند سبب بروز ورید های واریسی شده و این ورید ها را نسبت به ورید های سالم نمایان تر کند. ورید های واریسی مخصوصا در نواحی پا هنگامی نمایان می شوند که دریچه های آن ها عملکرد مناسبی نداشته باشند. همچنین، امکان دارد افراد به علائمی همچون تورم، گرفتگی، درد، خارش و سنگینی در پای خود دچار شوند. امروزه تا 35 درصد از جمعیت آمریکا به ورید های واریسی ابتلا دارند.

پیشگیری از واریس در جوانی؛ علائم و بهترین راه درمان

ورید ها و دریچه ها

ورید ها عروق خونی هستند که خون را از دیگر بخش های بدن به قلب باز می گردانند. ورید ها دارای مجموعه ای از دریچه ها هستند که در حالت طبیعی به آسانی باز و بسته شده و با نیروی جاذبه مقابله می کنند. گاهی اوقات، این دریچه ها عملکرد مناسبی نداشته، جریان خون از بازگشتن به سمت قلب ناتوان شده و خون در پا ها تجمع می کند.

اختلال عملکرد دریچه های وریدی با نام نارسایی وریدی شناخته می شود. مطالعات بیان دارند که ورید های واریسی می توانند علامت ابتلا به نارسایی وریدی باشند. دیگر علائم این بیماری شامل تورم مزمن پا، سنگینی پا، درد لگن و تشدید تورم در طول روز است.

تأثیر فیزیوتراپی برای واریس

علائم برجستگی رگ های عنکبوتی

برجستگی ورید ها یا همان رگ های قرمز روی ران پا می تواند با علائم دیگری نیز همراه باشد که نوع آن ها به بیماری، اختلال یا شرایط زمینه ای بدن فرد بستگی دارد. علائمی که به طور متداول ورید ها را تحت تاثیر قرار می دهند می توانند دیگر دستگاه های بدن را نیز درگیر کنند.

از جمله دیگر علائم شروع واریس پا که به همراه برجستگی ورید ها در پا ها پدیدار می شوند شامل موارد زیر هستند:

  • دردی که پس از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی بدتر می شود
  • تیرگی پوست
  • احساس سنگینی در پا ها
  • بروز راش پوستی مبتلا به خارش یا التهاب
  • تورم
  • گرفتگی یا ضربان دار بودن نواحی مختلف پا

 علائم برجستگی رگ های عنکبوتی

برجستگی ورید ها می توانند همراه با علائم زیر در دیگر دستگاه های بدن بروز دهند:

✅ علائم دیابت همچون آسیب به عروق خونی، زخم های پوستی نزدیک به مچ پا و التیام آهسته زخم ها

✅ علائم چاقی همچون افزایش وزن و بی تحرکی

✅ علائم واریس در بارداری همچون افزایش وزن، حجم خون و فشار در شکم

✅ علائم ترومبوفلبیت همچون التهاب، درد، قرمزی یا گرمی پوست در نواحی مبتلا

در صورت بروز علائم زیر به همراه برجستگی ورید ها باید فورا با متخصص عروق تماس بگیرید

  • خونریزی یا آسیب به ورید ها
  • احساس کشیدگی یا درد در پا ها
  • قرمزی، گرمی یا تورم پا ها
  • سفت شدن و تغییر رنگ یافت پوست عضله پشت ساق یا مچ پا
  • بروز زخم های پوستی بر روی پا یا مچ آن

دکتر آرش توفیق

فوق تخصص عروق و درمان واریس پا

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر پریسا چهارشنبه ۱۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 116 مشاهده پرسش
    وجود مویرگهای قرمز و آبی و سبز بر روی رانها و امروز روی ران سمت چپ احساس درد و تورم کردم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق چهارشنبه ۱۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      برای درمان مراجعه کنین
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۴ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من اضافه وزن زیاد دارم و روی سینه ها بالای بازوها و پهلوی های شکمم رگه های خونی پیدا شده میخواستم ببینم مشکل بدی نیست و اینکه چند نفر رو که دیدم بعد ازینکه خوب بشه ردش میمونه دلیلش چیه؟خیلی استرس دارم؟نظرتون رو لطفا درصورت امکان درمیون بذارید.تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۴ آذر ۰( 2 سال پیش)
      دلایل مختلفی دارد از اضافه وزن و مسایل ارثی و اختلالات هورمونی و غیره
  • تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۴ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام
    من یک خانم ۳۰ ساله هستم و تقریبا ۳,۴ ماهی هست که رگ های قرمز روی رانم ب وجود اومده و این رگ ها گاهی کم و زیاد میشن میخواستم علتش رو بدونم
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۴ آذر ۰( 2 سال پیش)
      احتمالا واریس است
  • تصویر کاربر سارا پنجشنبه ۴ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام من بیست سالمه پشت ران و روی زانوم رگ میبینم ولی پررنگ نیست و فقط میشه دیدش میخوام ببینم واریسه یا نه؟ میتونم لیزرش کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۴ آذر ۰( 2 سال پیش)
      نه زوده
  • تصویر کاربر منفرد پنجشنبه ۴ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دخترم ۱۷ ساله روی ران دوتا پا رگهای خونی قرمز رنگ به وجود اومده حدود ۴ ماه بعض وقتها کم رنگ میشه بعضی وقتها پررنگ انگار تیغ زدن ممنون میشم راهنمایی کنید چیکار کنیم چه دکتری مراجعه کنیم با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۴ آذر ۰( 2 سال پیش)
      کلری لازم ندارد
  • تصویر کاربر الهام شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام من 22 سالمه تازگی پشت زانو م خطهای قرمزی میبینم آیا اینا واریس هستن اگر واریس من برای درمان چکارکنم بهم میگن به دلیل وزن اما وزنم 60
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      اگر رگ خونی هستند احتمالا واریس است. ممکن است ارثی باشد
  • تصویر کاربر حامد سه شنبه ۲۵ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    پسری ۱۲ ساله هستم.عروق قرمز در پشت ران و ساق پای خودم مربوط به دو ماه قبل بوجود امده و همرا با آن درد و سختی در راه رفتن دارم...
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۲۵ آبان ۰( 2 سال پیش)
      ورزش کنید خوب میشود
  • تصویر کاربر Athena پنجشنبه ۱۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۱۷ سالمه چند ماهه روی پام رگ های قرمزی اومده من قبلا ۱۸۰ کار می‌کردم ولی نزدیک ۱ ساله دیگه کار نمیکنم ممکنه بخاطر اون باشه برای رفع این رگ ها چی کنم.؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۱۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      بخاطر اون نیست اینها معمولا ارثی هستند
  • تصویر کاربر ناشناس دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام دختری ۱۵ ساله هستم و روی صورتم رگ های بزرگ سبز توی دو روز گذشته دیدم دیروز روی بند بینی ام و امروز رگی روی بینیم نمی بینم اما دو طرف صورتم وزیر چانه ام رگ بزرگ سبز هست دلیلش چیست.
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      دلیل نازکی و روشنی پوست است. کلر خاصی نیاز ندارد
  • تصویر کاربر ناصری پنجشنبه ۲۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من 34 سالمه و حدودا شش ماهی هست بطور پراکنده روی هر دو پا تعدادی رگ خونی ریز ظاهر شده. درد ندارم فقط گهگاهی در حالت نشسته حس میکنم چیزی با فشار از رگ های پشت ساق پام عبور میکنه.
    بدلیل شرایط شغلیم، روزانه تایم زیادی رو می نشینم و اکثرا پای راستم روی پای چپ میگذارم
    مکمل های هیرویت، ویتامین دی هزار و همینطور مولتی ویتامین مخصوص خانم ها(VitaCraves) مصرف میکنم. همه ی مکمل ها روزی یک عدد.
    سوالم اینه : آیا الان که هنوز خیلی پیشرفت نکرده و همینطور دردی حس نمیکنم امکان رفع مشکل هست؟ و اینکه اگه الان اقدامی نکنم احتمال داره که بیشتر هم بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۲۹ مهر ۰( 2 سال پیش)
      عروق عنکبوتی بتریج ایجاد و زیاد میشوند. توصیه ما درمان انها در هنگام ظهور است. لینک زیر را مطالعه کنید https://dr-tofigh.com/842/-/
درحال دریافت اطلاعات