عوارض بعد از عمل کاروتید بادی چیست؟

عمل کاروتید بادی چیست و چگونه درمان می شود؟

تومور کاروتید بادی (که کموداکتوما یا پاراگانگلیوما هم نامیده می شود)، توده ای در کنار گردن زیر زاویه فک در ناحیه ای می باشد که شاهرگ گردن یا  شریان کاروتید به دو رگ خونی کوچکتر که خون را به مغز و جمجمه می رسانند تقسیم می شود. شما دو شریان کاروتید در دو طرف گردن دارید، یکی که وظیفه ی خونرسانی به قسمت جلوی مغز را بر عهده دارد و یکی که به بخش عقبی مغر خورسانی میکند ومسئول فکر کردن، صحبت کردن، شخصیت و عملکردهای حسی و حرکتی می باشد. تومور کاروتید بادی در محل دوشاخه شدن شریان ایجاد می شود .تومور معمولا خوش خیم است ولی بدلیل محل آن حتما باید جراحی شود. دلیل مشخصی برای ایجاد ان پیدا نشده ولی در افرادیکه در مکانهای مرتفع زندگی می کنند زیاد تر دیده شده. در ایران شیوع آن نسبت زیاد است. روشی بجز جراحی برای درمان آن وجود ندارد.این جراحی توسط فوق تخصص جراحی عروق با تجربه باید انجام شود.

علائم تومور کاروتید بادی

معمولاً تومور کاروتید بادی، علائم اختصاصی ندارد و اغلب خود بیمار با دیدن بر امدگی در کنار گردن خود و یا پزشک شما در طول معاینه متوجه آن می شود. شما ممکن است قادر به احساس کردن تومور باشید، اما دردی نداشته باشد.

اگر تومور بزرگ شده باشد، می تواند به عصب ها، رگ های خونی یا اندام های اطراف آن آسیب برساند. این تومور ممکن است باعث گلو درد، گرفتگی صدا، بی حسی زبان، یا به سختی قورت دادن شود.

پس تومورکاروتید بادی در ابتدا هیچ علامتی ندارد، اما معمولاً وقتی که رشد می کند، یک توده بدون درد در اطراف گردن حس می شود. زمانی که تومور بزرگ می شود، پس از چند سال، ممکن است موجب  بروز علائم زیر شود:

  • گرفتگی صدا
  • مشکل در قورت دادن
  • بی حسی در زبان
  • ضعف یا درد در شانه ها
  • تغییرات بینایی یا افتادگی پلک
  • فشار خون بالا یا تپش قلب
  • علائم غیر اختصاصی مغزی ناشی از کاهش جریان خون مغز مثل سردرد و کاهش حافظه

تومور کاروتید بادی رشد  آهسته ای دارد و یک مورد اورژانسی محسوب نمی شود، اما هر فردی با تومورکاروتید بادی تشخیص داده شده یا مشکوک به آن، باید به یک جراح عروق ارجاع داده شود.

عمل کاروتید بادی

تشخیص و آزمایشات کاروتید بادی توسط جراح عروق

پزشک شما به دقت سر و گردن شما را بررسی می کند تا علائم تومور کاروتید بادی را مشاهده کند. شما ممکن است نیاز به انجام یک یا چند مورد از آزمایشات از قبیل موارد زیر داشته باشید:

سونوگرافی: با سونوگرافی و داپلر رنگیبه خوبی می توان این تومور را تشخیص داد

تصویر برداری رزونانس مغناطیسی (MRI)  : در ام ار ای توده بطور کامل دیده میشود و ارتباط آن با عناصر مهم اطراف مشخص می شود.

سی تی اسکن: در سی تی اسکن که به فرم سی تی آنژیوگرافی انجام می شود توده به دقت قابل بررسی است

آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی ( MRA) – یک  MRA که مشکلات رگ های خونی شما را بررسی می کند.

جراحی اندارترکتومی کاروتید چیست؟

درمان تومورهای کاروتید بادی

تومورهای کاروتید بادی معمولاً سرطانی نیستند. اما می توانند به سرعت رشد کنند و بزرگ شوند. به همین دلیل، بهترین درمان اغلب عمل جراحی برای خارج کردن تومور می باشد. در موارد بسیارنادر، رادیوتراپی استفاده می شود.

✅ حساسیت به هر گونه دارو، ید، لاتکس، چسب، ماده حاجب یا ماده بی حسی

✅ بارداری یا تصور بر آن

✅ استفاده از یک ضربان ساز

درمان های جراحی برای تومورهای کاروتید بادی

جراح های عروق  یک عمل بسیار دقیق و حساس را برای درمان تومور کاروتید بادی انجام می دهند. تیم درمانی شما بهترین برنامه مراقبتی را برای شما فراهم خواهد کرد و اطلاعات مفصلی را درباره ی عمل شما و ریکاوری بعد از آن به شما ارائه خواهند داد. به طور کلی، جراح عروق در صورت لزوم عمل آمبولیزاسیون ترانس کاتتر و پیوند بای پس را هم انجام خواهد داد.

آمبولیزاسیون ترانس کاتتر

آمبولیزاسیون ترانس کاتتر روشی است که خونرسانی به تومور را کاهش می دهد. این کار در صورتیکه توده خیلی بزرگ باشد و برداشت اولیه آن مقدور نباشد دو یا سه بار پیش از جراحی انجام می شود. یک کاتتر از طریق شریان کشاله ران به رگهای خونی که خون را به تومور می رسانند، هدایت خواهد شد. سپس، دارو و/یا وسیله انسدادی مانند فوم، پلاستیکی، سیم پیچ فلزی یا چسب برای متوقف کردن جریان خون به تومور استفاده می شود.

برداشتن تومور با جراحی

جراحی تومور کاروتید بادی بسیار حساس و ظریف است.چراکه تومور باید زیر میکرسکپ با ظرافت از رگ کاروتید که رگ اصلی خونرسانی مغز است جدا شود و همه اعصاب اصلی مغزی که اطراف آن هستند به دقت کنار زده شوند. این عمل دو تا سه ساعت زمان می برد.

اکثر اوقات (70% – 60%)، تومور را می توان بدون نیاز به ترمیم یا برداشتن بخشی از شریان کاروتید خارج کرد. اگر شریان نیازی به ترمیم داشته باشد، می توان آن را  ترمیم کرد.

گاهی اوقات، به ترمیم پیچیده تری مانند پوشاندن سوراخ ایجاد شده در طول خارج کردن تومور یا جایگزینی بخشی از شریان با پیوند بای پس (استفاده از رگ خونی دیگری برای ایجاد یک مسیر جدید برای جریان پیدا کردن خون) نیاز است.

خطرات درمان تومورهای کاروتید بادی

درمان تومورهای بادی کاروتید معمولاً بسیار ایمن می باشد و نتایج خوبی به همراه دارد. گرچه، تمام جراحی ها خطراتی را در بر دارند. یک عارضه ی احتمالی سکته مغزی می باشد، اما بسیار نادر است و در کمتر از ۱% از این جراحی های خارج کردن تومور کاروتید بادی اتفاق می افتد. احتمال خطر برای بیمارانی که تومورهای بزرگ دارند و نیاز به انجام ترمیم عروق یا جایگزینی عروق دارند،  زیاد تر است.

اگر تومور عصب های نزدیک به کاروتید بادی مانند عصب واگ، عصب صورت یا عصب هیپوگلوسال کنترل کننده ی زبان را تحت تأثیر قرار دهد، ممکن است نیاز باشد که بخشی از عصب برداشته شود.

در صورتی که تومور بزرگ باشد، احتمال مشکلات عصب بیشتر می شود، اما ریسک کلی آسیب عصبی دائمی کمتر از 5% می باشد.

این تومور ذاتا خوش خیم است و سرطانی نمی باشد.اگر تومور سرطانی باشد، احتمال گسترش یافتن به نواحی دیگر بدن کمتر از 5% می باشد (متاستاتیک).

احتمال خطر داشتن یک تومور کاروتید بادی دیگر پس از جراحی 5% تا 10% می باشد.

آمادگی برای عمل کاروتید بادی

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عاطفه دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    مادر من تومور کاروتید گردن داره یکی از تارهی صوتی هم فلج شده باید چکارکنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      باید عمل کنه
  • تصویر کاربر سمیرا دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من تومور کاروتید دارم سوالم این است که بعد از عمل چند شب در بیمارستان باید بمانم و چه مدت باید در منزل استراحت کنم کار دفتری انجام میدهم آیا بعد از مرخص شدن میتوانم به سر کار برگردم ؟ با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      حدودا دو شب بستری و سه چهار روز استراحت دارد
درحال دریافت اطلاعات