درمان قطعی واریس پا با 15 راهکار

 در این مقاله قصد داریم تا با ارائه چند راهکار بسیار ساده در رابطه با درمان قطعی واریس پا، در برطرف کردن آن به شما کمک کنیم. میزان موفقیت درمان واریس بسته میزان گسترش و عود آن دارد. در برخی موارد درمان های خانگی و مراقبت ها به تنهایی میتوانند در مراحل اولیه از میزان عود آن جلوگیری کرده و بیماری را کنترل کنند، اما در برخی موارد تنها تنها مراقبت ها و مداخلات پزشکی میتوانند شما را از شر عوارض و درد واریس نجات دهند.

واریس پا چگونه ایجاد می شود؟

ورید واریسی زمانی ایجاد می شود که دریچه های کوچک وریدها ضعیف شوند. این دریچه ها معمولاً از بازگشت جریان خون در وریدها به عقب جلوگیری می کنند و اگر آسیب ببینند خون در وریدها جمع می شود. این حالت باعث پیچ خوردگی و تورم وریدها می شود که قابل رویت می باشند.

سریع ترین درمان واریس پا

قبل از پرداختن به انواع روش های درمانی برای واریس، لازم است بدانید سریع ترین درمان برای واریس پا، درمان واریس با لیزر می باشد.

انواع روش های درمان واریس پا

گزینه های درمانی شامل مراقبت های حمایتی و فرآیند های درمانی می باشد. متخصص عروق بسته به شدت بیماری شما ممکن است از یک یا چند روش درمانی استفاده کند:

1_ مراقبت های در منزل

متخصص پوست می تواند نکاتی را برای بهبود گردش خون به شما ارائه دهد. این نکات عبارتند از:

  • ورزش
  • بالا نگه داشتن پاها
  • اگر برای مدت طولانی می نشینید، هر 30 دقیقه بلند شوید و راه بروید
  • اگر برای مدت طولانی می ایستید، هر 30 دقیقه استراحت کنید
  • از حمام آب گرم به مدت طولانی خودداری کنید
 

با این نکات می توانید از بروز وریدهای واریسی و عنکبوتی جلوگیری کنید اما نمی توانید از شر ورید های موجود خلاص شوید.

2_ استفاده از جوراب واریس

این جوراب ها فشار مداومی را برای کمک به انتقال خون به قلب وارد می کنند. فشار ثابت باعث کاهش تورم در قسمت پایین ساق پا می شود و خطر ابتلا به لخته خون را کاهش می دهد. گرچه هنوز وریدهای پا قابل رویت می مانند. متخصص پوست سایز مناسب جوراب واریس را برای شما تعیین می کند.

3_ اسکلروتراپی واریس

اسکلروترپی واریس، متداول ترین روش درمان وریدهای واریسی پا می باشد. با گذشت سال ها، این روش بهبود پیدا کرده و ایمن تر شده و نتایج بهتری به بیماران می دهد. امروزه متخصصین پوست از آن برای درمان وریدهای عنکبوتی و واریسی کوچک استفاده می کنند.

درمان وریدهای واریسی با اسکلروتراپی

در طول اسکلروتراپی چه اتفاقی می افتد:

  1. متخصص پوست یک ماده شیمیایی را به نواحی مختلف ورید های عنکبوتی یا واریسی تزریق می کند که باعث تحریک دیواره می شود.
  2. پس از تزریق، پوست آن ناحیه را ماساژ می دهد.
  3. سپس برای هر پا از جوراب فشاری استفاده می کند.
  4. مدتی تحت نظر قرار می گیرید و سپس می توانید به خانه بروید.
  5. برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی، باید روزانه قدم بزنید و جوراب های فشاری را طبق دستور پزشک بپوشید. بیشتر بیماران 2 تا 3 هفته باید جوراب های فشاری را بپوشند.
  6. روز بعد می توانید کار و بیشتر فعالیت های خود برا انجام دهید.
 

اسکلروتراپی باعث به هم چسبیدن دیواره های ورید می شود، بنابراین خون دیگر نمی تواند از طریق آن جریان یابد. این امر باعث بهبود گردش خون در پای تحت درمان شده و تورم را کاهش می دهد.

وریدهای عنکبوتی معمولاً طی 3 تا 6 هفته از بین می روند. 3 تا 4 ماه طول می کشد تا ورید های واریسی از بین بروند. برای بهترین نتیجه، به 2 یا 3 جلسه درمان نیاز دارید که بیهوشی لازم ندارند.

4_ درمان قطعی واریس با لیزر

متخصصین واریس (متخصص عروق)، از فرآیند لیزر برای درمان ورید های عنکبوتی و واریسی کوچک استفاده می کنند. طی درمان واریس با لیزر، نور لیزر به سمت ورید هدایت می شود.

وریده های عنکبوتی کوچک ممکن است بلافاصله پس از درمان ناپدید شوند. وریدهای عنکبوتی بزرگتر و وریدهای واریسی پس از درمان تیره می شوند و احتمالاً 1 تا 3 ماه بعد از بین می روند. برای انجام پاکسازی کامل، ممکن است به 3 جلسه درمان یا بیشتر نیاز داشته باشید.

بیشتر بیماران می توانند روز بعد، کار و بسیاری از فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند. پس از هر جلسه درمان، باید به مدت کوتاهی جوراب های فشاری بپوشید.

هر بیمار باید 3 تا 4 هفته از ناحیه درمان شده در برابر آفتاب محافظت کند. این امر به جلوگیری از ایجاد لکه های تیره کمک می کند. محافظت از پوست در برابر آفتاب در طول سال به جلوگیری از وریدهای عنکبوتی جدید و سرطان پوست کمک می کند.

قبل و بعد از درمان قطعی واریس پا

 

5_ درمان واریس با رادیوفرکانسی (RF)

درمان واریس با لیزر رادیو فرکانسی روش درمان های جدیدتری هستند. این روش ها اغلب جایگزین جراحی می شوند. این دو روش درمانی در داخل ورید برای از بین بردن واریس ها عمل می کنند. متخصصان پوست از لیزر داخل وریدی برای درمان ورید های عنکبوتی و ورید های واریسی کوچک استفاده می کنند. از لیزر فرکانس رادیویی برای درمان واریس های بزرگتر استفاده می شود.

در طی این درمان ها چه اتفاقی می افتد:

تقریباً 1 سال طول می کشد تا وریدهای واریسی با این روش های درمانی ناپدید شوند. برای بهترین نتیجه، ممکن است به بیش از یک جلسه درمان نیاز داشته باشید.

مراقبت های بعد از لیزر درون رگی واریس

آیا معاینه فیزیکی قبل از درمان ضروری است؟

معاینه فیزیکی به متخصص پوست کمک می کند تا تصمیم بگیرد که آیا درمان ورید پا برای شما بی خطر است یا خیر. در طول معاینه فیزیکی، وی از نزدیک رگ های قرمز روی ران پا را بررسی می کند و در مورد سابقه پزشکی شما سوال می کند.

ممکن است به آزمایشات غیر تهاجمی مانند سونوگرافی داپلر که جریان خون در وریدهای پا را نشان می دهد، نیاز باشد. پلتیسموگرافی از کاف فشار خون برای اندازه گیری تغییرات حجم خون استفاده می کند، که می تواند به پیدا کردن مشکلاتی مانند جریان خون غیر طبیعی کمک کند.

پس از بررسی تمام اطلاعات، متخصص پوست می تواند به شما بگوید که آیا درمان ورید پا برای شما مناسب است و کدام روش درمانی موثرتر می باشد. گاهی، بیش از یک نوع درمان توصیه می شود تا بهترین نتیجه و کم ترین عوارض جانبی را داشته باشید.

حتما در مورد پوشش بیمه برای روش های درمانی خود سوال نمایید. اگر فقط برای بهبود ظاهر پاها می خواهید درمان انجام دهید، تحت پوشش بیمه نخواهند بود.

درمان واریس ران پا

واریس ران پا نیز درد و علائم ظاهری و ناخوشایند را مانند دیگر انواع واریس با خود به همراه دارد. درمان واریس ران پا با درمان واریس در دیگر نقاط بدن تفاوتی ندارد و بسته به نوع واریس و شدن عود آن توسط متخصص عروق انتخاب میشود.

ده درمان خانگی واریس و رگ های واریسی پا

شما می توانید درمان های خانگی زیر را برای مدیریت و بهبود علائم واریس پا امتحان کنید:

1. ورزش

ورزش منظم، گردش خون را در پاها بهبود می بخشد. ورزش به کاهش فشار خون نیز کمک می کند، که یکی دیگر از عوامل موثر در واریس می باشد. تمرینات سبک باعث می شوند عضلات ساق پا بدون فشار زیاد کار کنند. تمرینات موثر و سبک عبارتند از:

  • شنا کردن
  • پیاده روی
  • دوچرخه سواري
  • یوگا

درمان خانگی واریس پا با ورزش

2. جوراب های فشاری واریس

جوراب های فشاری در اکثر داروخانه ها موجود می باشند و با فشار آوردن به پاها به شما کمک می کنند. این فشار به عضلات و ورید ها کمک می کند تا خون را به سمت قلب هدایت کنند.

مطالعه ای در سال 2018 نشان داد افرادی که از جوراب های فشاری بالای زانو با فشار 18 تا 21 میلی متر جیوه به مدت یک هفته استفاده می کنند، کاهش درد مرتبط با واریس را گزارش کردند.

3. داروی واریس پا 

یک مطالعه مروری در سال 2006 نشان می دهد که عصاره شاه بلوط اسب، Aesculus hippocastanum L.، ممکن است به کاهش درد پا، سنگینی و خارش در افراد مبتلا به نارسایی مزمن وریدی کمک کنند، که علت اصلی واریس می باشد. 

یک مطالعه مروری در سال 2010 گزارش کرده است که عصاره کاج دریایی، Pinus maritima و عصاره Butcher’s broom ، Ruscus aculeatus، ممکن است تورم یا ادم پا که اغلب ناشی از وریدهای واریسی می باشند را، کاهش دهند. 

عصاره های گیاهی و روغن های اصلی باید قبل از استفاده موضعی، در روغن های حامل رقیق شوند.

4. تغییرات رژیم غذایی

غذاهای شور یا غنی از سدیم می توانند باعث آب بدن شوند، بنابراین کاهش مصرف غذاهای شور می تواند احتباس آب را به حداقل برساند. غذاهای سرشار از پتاسیم می توانند به کاهش احتباس آب کمک کنند.

غذاهایی که حاوی پتاسیم هستند عبارتند از:

  • مغز بادام و مغز پسته
  • عدس و لوبیای سفید
  • سیب زمینی
  • سبزیجات برگ دار
  • برخی از ماهی ها مانند ماهی سالمون و ماهی تن
 

غذاهای حاوی فیبر به اجابت مزاج کمک کرده و از یبوست جلوگیری می کنند. این امر ممکن است مهم باشد، زیرا زور زدن حین اجابت مزاج می تواند دریچه های آسیب دیده را بدتر کند.

درمان واریس پا با تغییرات رژیم غذایی

غذاهایی که سرشار از فیبر هستند عبارتند از:

  • آجیل، دانه ها و حبوبات
  • جو دوسر، گندم و تخم کتان
  • غلات کامل

افرادی که دارای اضافه وزن هستند، بیشتر دچار وریدهای واریسی می شوند. بنابراین، کاهش وزن می تواند فشار وارده به وریدها، تورم و ناراحتی را کاهش دهد. وزن شما و ورید های واریسی رابطه مسقیمی با هم دارند. 

5. مصرف فلاونوئید بیشتر

مصرف غذاهای حاوی فلاونوئید، نیز ممکن است به کاهش وریدهای واریسی کمک کند. فلاونوئیدها گردش خون را بهبود می بخشند، که باعث می شود خون جریان داشته باشد و احتمال تجمع آن در ورید ها کمتر شود. همچنین به کاهش فشار خون در عروق کمک می کنند که این امر نیز باعث کاهش ورید های واریسی می شود.

غذاهایی که حاوی فلاونوئید هستند عبارتند از:

  • سبزیجات، از جمله پیاز، فلفل دلمه ای، اسفناج، و کلم بروکلی
  • مرکبات و انگور، گیلاس، سیب و زغال اخته
  • کاکائو
  • سیر

6. داروهای گیاهی واریس 

طبق گفته مرکز ملی بهداشت، مصرف عصاره هسته انگور، Vitis vinifera، به صورت خوراکی ممکن است به کاهش تورم در ناحیه ساق پا و سایر علائم نارسایی مزمن وریدی کمک کند. اگرچه در حال حاضر شواهد محدودی در مورد اثر آن وجود دارد.

فردی که داروی رقیق کننده خون مصرف می کند، باید از مصرف عصاره هسته انگور به عنوان یک مکمل غذایی خودداری کند، زیرا این دارو می تواند با این دارو تداخل داشته و خطر خونریزی را افزایش دهد.

7. از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید

پوشیدن لباس های تنگ می تواند جریان خون را محدود کند. پوشیدن لباس های گشاد که جریان خون در قسمت پایین بدن را محدود نمی کند، باعث بهبود گردش خون می شود.

پوشیدن کفش های تخت به جای کفش پاشنه بلند نیز ممکن است به واریس پا کمک کند.

8. پاهایتان را بالا نگه دارید

بالا نگه داشتن پاها، بالاتر از قلب، به بهبود گردش خون کمک می کند. این کار باعث کاهش فشار در وریدهای پا می شود و نیروی جاذبه به جریان خون به قلب کمک می کند.

اگر مدت طولانی می نشینید یا می ایستید، باید برای مدتی پاهای خود را بالا نگه دارید.

9. ماساژ دادن واریس پا 

ماساژ آرام نواحی آسیب دیده می تواند به حرکت خون در وریدها کمک کند. شما می توانید از روغن یا مرطوب کننده برای ماساژ استفاده کنید.

اجتناب از فشار مستقیم به وریدها بسیار مهم است، زیرا ممکن است به بافت های شکننده آسیب برسانید.

10. تحرک داشته باشید

از نشستن به مدت طولانی خودداری کنید. اگر شخصی مجبور باشد مدت زمان طولانی برای کار بنشیند، باید به طور مکرر تغییر وضعیت دهد تا جریان خون در پاهای وی ادامه یابد.

از نشستن با پاهای ضربدری خودداری کنید، زیرا این امر می تواند جریان خون در پاها را محدود کند و به مشکلات گردش خون وی اضافه کند.

علائم واریس پا​

وریدهای واریسی به دلیل ظاهر آبی تیره یا بنفش قابل رویت هستند، همچنین اغلب از زیر پوست بیرون می آیند.

علائم واریس عبارتند از:

  • احساس سوزش یا ضربان در پاها
  • احساس ناراحتی، سنگینی یا درد در پاها
  • گرفتگی عضلانی که شب ها بیشتر است
  • تورم پا و مچ پا
  • خشکی یا خارش پوست که در ناحیه ورید واریسی نازک تر به نظر می رسد
 

ورید های عنکبوتی یا واریسی می توانند تاثیراتی به جز ظاهر داشته باشند. این وریدها می توانند مشکلات جدی ایجاد کنند. برخی از وریدهای واریسی باعث عوارضی مانند لخته خون یا زخم باز روی پاها می شوند.

با درمان های حداقل تهاجمی می توانید وریدهای پا را از بین ببرید یا کمرنگ کنید. همچنین می توانید علائمی مانند درد و خستگی را کاهش دهید و از بروز عوارض جلوگیری کنید.

علل ایجاد واریس پا

وریدهای واریسی و عنکبوتی وریدهای آسیب دیده می باشند. دریچه های وریدهای سالم، خون را یک طرفه به سمت قلب برمی گردانند. اگر این دریچه ها ضعیف شوند، مقداری خون به سمت عقب بازمی گردد و در ورید جمع می شود. وجود خون اضافی در ورید، دیواره های ورید را تحت فشار قرار می دهد.

با فشار مداوم، دیواره های ورید ضعیف و برآمده می شوند. با گذشت زمان، ما شاهد ورید واریسی یا عنکبوتی می شویم.

برخی افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به این وریدها هستند. اگر سابقه ورید واریسی در خانواده داشته باشید، بیشتر در معرض ابتلا به آن ها هستید. یکی دیگر از علل ابتلا به واریس، نشستن یا ایستادن های طولانی مدت می باشد. این وریدها با افزایش سن و در دوران بارداری نیز بیشتر قابل رویت می شوند. برای دریافت بهترین درمان واریس در بارداری باید به متخصص عروق مراجعه نمایید. 

وریدهای عنکبوتی می توانند در اثر نور خورشید، تغییرات هورمونی یا آسیب دیدگی نیز ایجاد شوند.

دکتر آرش توفیق، جراح و فوق تخصص عروق و واریس در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر گجعلی یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام من 23 سالمه هفته ی قبل فهمیدم واریس دارم
    خود به خود از بین نمیره باید عمل کنم ؟؟
    یعنی عمل مضراتی نداره ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      بهتره لیزر کنین
  • تصویر کاربر هادی سه شنبه ۲۵ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکتر. بنده از ناحیه ساق پا واریس دارم تقریبا رگهام مثل دانه نخود شده میشه بفرمایید آیا نیاز به لیزر دارم یانه؟ چند جلسه درمان میشم هرینم چقد میشه ؟متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۲۵ آبان ۰( 2 سال پیش)
      بله نیاز به لیزر دارید مراجعه کنید
  • تصویر کاربر الهی سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام‌خسته‌نباشید‌میخواستم‌بپرسم‌درمانهای‌طب‌سنتی‌درمورد‌
    واریس‌جواب‌میدهد‌یانه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      نه
  • تصویر کاربر عسکری جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 33سال سن دارم و پای چپم سفت شده و مثل این که خون اخته جمع شده باشد یا نه نمی‌دونم چی هست رفتم پیش ولی دکتر متخصص نبود و سونوگرافی نوشت برام گفت که پات واریس گرفت عکس رو میفرستم براتون ببین نظرتون چه راه درمانش
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      واریس شدید دارین باید برای لیزر مراجعه کنید
  • تصویر کاربر طولانی سه شنبه ۱۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    عرض سلام ودرود جناب دکتر
    پدر من 90 ساله با سابقه واریس قدیمی در هر دو پا که با توجه به ریتم AF و کم تحرکی حدودا یه ماهه دچار زخم واریس در یک پاوافزایش میزان رنگ پاها شده اند 5 الی 6 روز دربیمارستان بوعلی تهران در سرویس عفونی بستری شدند.سوال بنده آیا با وضعیت زخم موجود امکان درمان واریس پاها و در مان زخم با هم وجود دارد.متشکرم استاد
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۱۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      بله باید با کمپرشن تراپی همزمان درمان شود
  • تصویر کاربر فتانه دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام،رگهای پشت زانوی پاهام چند ماهیه به شکل واریس عنکبوتی دراومدن ،۵۶ سالمه و بیماری خاصی ندارم ۱۶۲ سانت قد و۵۳ کیلو وزنمه لطفا بفرمایید ،به چند جلسه درمان با لیزر نیاز دارم و حدودا چقدر باید هزینه کنم و آیا بعد از درمان درد پاهام بهبودی پیدا میکنه ؟ آیا نیاز دارم جوراب واریس استفاده کنم
    بسیار متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      احتمالا ۴ جلسه نیاز دارید
    2. تصویر کاربر فتانه دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام میشه بفرمایید هزینه هر جلسه لیزر برای واریس پا چقدره؟
    3. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      برای هزینه ها زنگ بزنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمود پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام من واریس دارم اگر بخوام واکسن کرونا بزنم بد نیست
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش)
      نه مشکلی نیست
  • تصویر کاربر باران جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلامم.. چن سالع واریس دارم. هردوپااا.. وبیشتر خودشوو روی رون پاا نشون داده. ینی ب حدیه ک ورم کرده اومده بالااا.. و اگه زیاد سرپاا بمونم. تموم دوتا پاهاممم میزنه بیرونهه.. ک حتی راه هم نمیشه رفتت.. وخیلی اذیتم میکنه.دکترم ک رفتم فقد دارو میده. لطفا لطفاا ی راهی بگید ک خوب شم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      مراجعه بفرمایید تا درمان قطعی واریس براتون انجام بدیم
  • تصویر کاربر ساناز دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام مادر من به شدت پا هاش واریس داره ولی نمیتونه به دکتر بره میشه لطفا روش های خونگی ای رو بگید.
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      جوراب واریس بپوشن
  • تصویر کاربر دانش یکشنبه ۳ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر خدمت اقای دکتر

    من ۳ و ۴ ماهی بود بیشتر از از نیم ساعت نمی توانم سر پا وایستم باید بنشینم خستگی در کنم و دوباره.. ولی بازم ۲ ساعت بشه خستگی و عدم تحمل را در پا دارم تا ۲ یا ۳ ساعت بعدش
    بنده مربی ورزش بودم و عادت به یک ساعت و دو ساعت راه رفتن هم داشتم و یهو این تعقیر عدم تحمل برام سوال هست
    روی کل پایم رگهای ریز عنکبوتی هست حتی این اواخر بیشتر شده، سونو داپلر دادم نوع خفیف بدون خون لختگی تشخیص دادن و قرص دافلون گفتن که گیرم نیومد. و کم خونی مینور با هموگلوبین ۹ هم گفتم روش تزریق برام خوب نیست..
    من هرز از چند گاهی درد کمر هم دارم، تا خم مینشینم یا خم میخوابم درد شروع میشه ولی اذیت کننده نیست و خوب میشه

    الف : ایا این شکایت عدم تحمل راه رفتن بعد از نیم ساعت میتواند به جای واریس از کمر باشد؟ و راه درمان؟ تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق یکشنبه ۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      بله باید مراجعه و معاینه شوید‌ ترجیحا دکتر نورولوژی

درحال دریافت اطلاعات