علت تاول زدن پا در افراد دیابتی چیست؟

علت تاول زدن پا در افراد دیابتی مشخص نیست، اما عوامل مختلفی ممکن است در بروز آن ها نقش داشته باشند. تاول پای دیابتی از عواقب شایع نوروپاتی دیابتی هستند. آسیب عصبی ناشی از نوروپاتی حس انتهای بدن را از بین می برد- و عدم وجود حس، به ویژه کمبود درد، گاهی اوقات می تواند آسیب ها را پنهان کند.

مسئله این است که وقتی آسیب ها به موقع شناسایی نشوند، می توانند باعث ایجاد زخم یا تاول شوند. برای جلوگیری از قطع عضو، باید بدانید که چگونه زخم و تاول را شناسایی کرده و از آن ها جلوگیری کنید.

تاول ها ممکن است در اثر این موارد بوجود آیند:

  • کفش هایی که مناسب نیستند
  • کاهش گردش خون
  • کاندیدا آلبیکانس، یک عفونت قارچی
  • آسیب یا تحریکات دیگر در پا یا دست ها

با این حال، برخی افراد مبتلا به دیابت بیشتر از دیگران در معرض خطر تاول قرار دارند. که شامل موارد زیر هستند:

  • افرادی که به طور موثری سطح قند خون را کنترل نمی کنند.
  • کسانی که نوروپاتی دیابتی دارند، نوعی آسیب عصبی که به دلیل طولانی شدن قند خون بالا رخ می دهد.
  • افراد مبتلا به بیماری شریان محیطی.
  • افرادی که به نور ماوراءبنفش (UV) حساس هستند.
  • مردان، که دو برابر زنان تاول های دیابتی دارند.

تاول پای دیابتی

تاول پای دیابتی یک کیست کوچک پر از مایع است که در سطحی ترین لایه پوست ایجاد می شود. تاول ها از مایع شفاف پر شده اند و در صورت آلوده شدن آن ناحیه می توانند منجر به تخلیه چرک یا خون شوند.

علت تاول زدن پای دیابتی چیست؟

تاول پای دیابتی یک ضایعه‌ی پوستی غیر معمول در دیابت است. تاول دیابتی می‌تواند به طور خود بخودی دربیماران دیابتی ظاهر شود. اکثر بیمارانی که به این ضایعه‌ی پوستی مبتلا می‌شوند، دارای عوارض قبلی نظیر نفروپاتی و نوروپاتی هستند. این ضایعه خودبخود ترمیم می یابد و تشخیص آن غالباً بصورت بالینی با ظاهری بدون درد، تشکیل تاول‌های فشرده بر روی پوستی غیر ملتهب است.

تاول پای دیابتی اغلب ناشی از اصطکاک مداوم پوست و مواد که معمولاً با مالش کفش همراه است، ایجاد می شوند. راه رفتن برای مدت طولانی با صندل، چکمه یا کفشی که مناسب نباشد، می تواند تاول ایجاد کند. مرطوب بودن مداوم پاها به راحتی می تواند منجر به تشکیل تاول شود.

درمان قطعی زخم پای دیابتی به کمک دارو و جراحی

درمان تاول پای دیابتی

طبق بررسی سال 2015 در مجله Clinical Diabetes، تاول پای دیابتی اغلب بدون درمان در طی 2 تا 5 هفته بهبود می یابند. بنابراین درمان تاول های دیابتی معمولاً بر جلوگیری از عفونت می باشد. یکی از راه های اصلی جلوگیری از عفونت، جلوگیری از سوراخ شدن یا ترکیدن تاول ها است. اگر تاول های دیابتی بزرگ، مداوم، دردناک یا ملتهب هستند، فرد می تواند آن ها را با این موارد درمان کند:

✅ کمپرس های نرمال سالین: این کمپرس ها می توانند به رفع خارش و تحریک کمک کنند.

✅ بانداژ: بانداژها ممکن است تاول و پوست اطراف را از ترکیدن یا خراشیدن محافظت کنند.

✅ آسپیراسیون: در طی این روش، پزشک تاول را تخلیه می کند و سقف تاول را دست نخورده باقی می گذارد تا خطر عفونت را کاهش دهد.

✅ آنتی بیوتیک های موضعی یا استروئیدها: این داروها ممکن است در موارد شدید کمک کنند اما آخرین و غیر ضروری ترین راه حل برای اکثر موارد تاول های دیابتی می باشند.

پماد برای درمان تاول پای دیابتی

با وجود تاول در پا کاری که شما می توانید انجام دهید شستن دقیق پا با آب و صابون و خشک کردن آنها و سپس گذاشتن مقداری پماد آنتی بیوتیک روی گاز استریل و پوشاندن زخم می باشد.

 

علائم تاول پای دیابتی

تاول های دیابتی اغلب در افرادی ایجاد می شوند که چندین سال دیابت خود را به درستی کنترل نکنند. با وجود این، برخی افراد ممکن است متوجه شوند که تاول اولین علامتی باشد که در نتیجه دیابت یا حتی پیش دیابت تجربه می کنند.

تاول ها معمولاً برجستگی های واضحی هستند که به طور معمول در ساق پا، پا و انگشتان پا و همچنین بازوها، دست ها و انگشتان دست ها ظاهر می شوند. آن ها ممکن است مشخصات زیر را داشته باشند:

  • شکل نامنظمی داشته باشند
  • عرض آن ها تا 15 سانتی‌متر باشند
  • خوشه ای یا به ندرت به صورت یک ضایعه منفرد ایجاد می شوند
  • با یک مایع شفاف پر باشند
  • احساس خارش ایجاد کنند

پوست اطراف تاول های دیابتی معمولاً سالم به نظر می رسد. در صورت قرمز یا متورم شدن پوست، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

درمان قطعی تاول پای دیابتی

 

چگونه زخم و تاول را تشخیص دهیم؟

تاول یک کیست کوچک حاوی مایع شفاف، سرم یا پلاسما در لایه های سطحی پوست است. تاول ها ممکن است پس از سوختن یا یخ زدگی پوست ظاهر شوند. همچنین ممکن است در نتیجه اصطکاک های پوستی یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی باشند. تاول های اصطکاکی، تاول های خونی و تاول های گرمایی از انواع اصلی تاول ها هستند.

در افراد مبتلا به دیابت ممکن است تاول هایی شبیه تاول های سوختگی ایجاد شود. علت دقیق ایجاد تاول دیابتی مشخص نیست. این حالت ممکن است نتیجه پوشیدن سایز اشتباه کفش یا بالا رفتن سطح خون باشد. شایع ترین دلیل آن عفونت های قارچی است. این تاول ها می توانند روی انگشتان دست، انگشتان پا، ساق پا، پاها یا بازوها ایجاد شوند. تاول های دیابتی معمولاً بدون درد بوده و خود به خود بهبود می یابند.

تفاوت تاول و زخم پای دیابتی

آیا ترکاندن تاول دیابتی خطرناک است؟

در صورت ترکاندن تاول، میکروب ها می توانند وارد پای شما شوند. این میکروب ها نه تنها در پوست، بلکه در در استخوان نیز می توانند عفونت ایجاد کنند. درمان عفونت استخوان پیچیده است. در صورت بدتر شدن علائم، ممکن است با قطع عضو پایان یابند.

 

علت زخم شدن ناگهانی پوست ساق پا چیست؟

زخم پا

زخم پا می تواند یک سوراخ قرمز بدون عمق در سطح پوست باشد اما می تواند بسیار عمیق نیز باشد. زخم عمیق پا ممکن است دهانه ای باشد که از طریق لایه کامل پوست گسترش یابد. ممکن است شامل تاندون ها، استخوان ها و دیگر ساختارهای عمیق باشد.

خطرات زخم پای دیابتی

مبتلایان به دیابت و افرادی که گردش خون ضعیفی دارند بیشتر در معرض زخم های پا قرار دارند. بهبود زخم پا می تواند دشوار باشد. حتی اگر زخم کوچک نیز به سرعت بهبود نیابد، می تواند عفونی شود. در صورت بروز عفونت در زخم، باید فوراً آن را درمان کنید. در غیر این صورت، شما خطر ابتلا به بیماری های زیر را دارید:

درمان قطعی زخم پای دیابتی
زخم پای دیابتی
دکتر آرش توفیق

درمان قطعی زخم پای دیابتی به کمک دارو و جراحی

زخم پای دیابتی از جمله عوارض عدم کنترل کردن بیماری دیابت در افراد است. علت ایجاد این زخم ها نیز تخریب شدن بافت های پوستی و قرار گرفتن لایه های زیرین در معرض فضای بیرون است. برای درمان قطعی زخم پای دیابتی چه باید کرد؟

ادامه مطلب »

پیشگیری از زخم و تاول پای دیابتی

راه پیشگیری از زخم و تاول های پا مشابه یکدیگر است. چند کار می توانید برای جلوگیری از آن ها انجام دهید که در این جا آورده شده است:

دکتر آرش توفیق

متخصص عروق و فلوشیپ درمان واریس

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شیخ سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام پشت پای مادرم پاشنه تاول بزرگی زده و اطرافش قرمز شده دکتر چند روزه پماد موپیروسن داده می مالیم دیابت هم داره ولی خوب نشده لطفا راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      به متخصص عفونی مراجعه کنید
  • تصویر کاربر Sh جمعه ۳۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام‌پدرم‌خیلی‌یه‌جامیشینه نشیمنگاه‌پدرم‌جوش‌هادرشت‌ میزنه‌‌که‌اونوواداربه‌ خاروندن‌میکنه‌‌وبعدخاروندن‌ سوزش‌میاد‌واون‌میگه‌موقع‌ خواب‌بیشتراذیت‌میکنه‌بعدمدتی‌
    سیاه‌میشه‌وبعدخوب‌میشه‌ وبعدمدتی‌دوباره‌شروع‌میشه ووسط‌انگشتای‌دستوپاش‌خشک‌ علتش‌چی‌هست؟ ‌ممنون
    آیاربطی‌به‌دیابت‌داره
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۳۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بله باید دیابت را کنترل کنید
  • تصویر کاربر معصومه یکشنبه ۲۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر من همسرم ۴۴ سالشون هست و نزدیک به ۱۰ سال دیابت دارند و انسولین استفاده میکنن چند وقت هستش که درد شدید در ساق پا دارد و دیشب متوجه شدیم که انگشت شصت تاول زده میخواستم راهنمایی کنید چه کارکنمپاین که یه دکتر. غدد مطمئن بهمون معرفی کنید با تشکر از زحماتتون
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق یکشنبه ۲۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      باید سریعا بخ پزشک مراجعه کنند
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام من اول ساق پای راستم آبسه زده ترکیدبعدرو گشاله ران زدبعدهم روی بالای مچ دست راست علتش چه میتونه باشه درشدیدی داره
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      احتمالا نوعی بیماری پدستی است به متخصص پوست مراجعه کنین
    2. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      پوستی
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر افسون جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام مادرم انگشت شصتش تاول می زنه دکترانتی بیوتیک دادخوب شدحالا دوباره تاول زد اما نترکیده آنتی بیوتیک(پمادتتراسایکلین والفا) زدیم خوب میشه اینجوری؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بله بهتر میشه
  • تصویر کاربر افسون جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام مادرم انگشت شصتش تاول می زنه دکترانتی بیوتیک دادخوب شدحالا دوباره تاول زد اما نترسید آنتی بیوتیک زدیم خوب میشه اینجوری؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بله بهتر میشه
  • تصویر کاربر شبنم چهارشنبه ۲۴ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام پدرم 84 سالشونه زمین خوردن مچ پاشون شکسته و بیماری قند دارن. روی پاشون 2 تا تاول زده و نمیتوانند شکستگی را درست کنند تا تاولها خوب بشوند در صمن مریضی پای بیفرار هم دارند‌چه توصیه ای برای درمان هرچه سریعتر تاولها میکنین ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق چهارشنبه ۲۴ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      باید پاتسملن بشن
  • تصویر کاربر ایمان پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما آقای دکتر
    مادر من دیابت داشتن که باعث شد انگشت شست پا راست رو قطع کنن وآنژوگرافی کردن ولی دکتر قلب پای چپ رو هم گفتن که گرفتگی دارد ولی انژو نکردن گفتن هروقت مشکلی پیش آمد آنژیوگرافی انجام میدیم میخواستم بدانم میشه قبل از اینکه زخم یا مشکلی پیش بیاد آنژیوگرافی کرد چون خودم وقتی دست به شست پای چپ میزنم حسیرد بودن نسبت به دیگر قسمت های پا وبدنش میشم عکس جواب آنژیوگرافی رو ارسال میکنم، با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      بله میشه
  • تصویر کاربر ویدا یکشنبه ۳ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت دکتر عزیز
    من مادربزرگم دیابت دارن ونزدیک یک ماه پیش پاشون زخم شد وگردش خون در پاشون ضعیف شد متاسفانه عفونت پیشروی کرد تا چهار انگشت پاشون که مجبور شدن چهار انگشت پا به جز انگشت شصت قطع کنن بعد از عمل بعد از چند روز دوباره پیوند پوست انجام گرفت که پوست را از قسمت ران برداشته وبه پا پیوند زدند والان ما شهرستانی هستیم ودکتری اونو جراحی کرد شهر دیگری است وما دقیقا نمیدونیم چطوری پا وقسمت رانش رو شستشو دهیم ممنون میشم که مارا راهنمایی کنید ممنون از وقت گرانقدرتون
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق یکشنبه ۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      معمولا آب معمولی و شامپو بچه برای اینکار مناسب است

  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام
    خواستم بدونم چه انتی بیوتیکی درزخم دیابتی معمولاتجویزمیشه
    دبریدزخم تاجایی که بافت مرده برداشته شودکافیست؟ وبعدازدبریدایاهرروزبایدزخم راشستشودهیم وپانسمان راعوض کنیم؟ شماچه محلولی برای شستشوپیشنهاد میکنید؟ ممنون میشم راهنماییم کنیدچون پول ویزیت ودکتربردن پدرم رو نداریم به ناچارخودم دارم درمانش میکنم خداروشکرخوب انگشتان پاش روازسیاه شدن نجات دادم بازم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش)

      دبریدمان بسیاد دقیق باید باشد اگر نه مضر است. انتی بیوتیک معملا وسیع الطیف استفاده میشود. با سرم نرمال سالین شستشو دهید

درحال دریافت اطلاعات