جراحی سرطان معده به روش لاپاراسکوپی یا عمل باز؟

سرطان معده چیست؟

سرطان معده رشد غیرطبیعی سلول هایی است که از معده شروع می شود. معده یک کیسه عضلانی است که در وسط بالای شکم، درست زیر دنده های شما قرار دارد. معده غذایی که می خورید را نگه می دارد و سپس به تجزیه و هضم آن کمک می کند.

سرطان معده، می تواند بر روی هر قسمت از معده تأثیر بگذارد. در اغلب مواقع، سرطان های معده در قسمت اصلی معده (بدن معده) تشکیل می شوند. اما گاهی سرطان معده در ناحیه اتصال معده و مری (لوله مری) که حامل غذایی است که شما بلعیده اید ایجاد می شود.

مکانی که سرطان در معده رخ می دهد یکی از مواردی است که پزشکان هنگام تعیین گزینه های درمانی شما در نظر می گیرند. درمان معمولاً شامل جراحی برای از بین بردن سرطان معده است. سایر درمان ها ممکن است قبل و بعد از جراحی توصیه شود.

علائم سرطان معده

علائم و نشانه های سرطان معده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل در بلعیدن
  • احساس نفخ بعد از خوردن غذا
  • احساس سیری بعد از خوردن مقدار کمی غذا
  • سوزش سردل
  • سوء هاضمه
  • حالت تهوع
  • دل درد
  • لاغری ناخواسته
  • استفراغ
جراحی سرطان معده

علل سرطان معده

به طور کامل مشخص نیست که چه عواملی باعث سرطان معده می شوند. اگرچه تحقیقات دانشمندان، بسیاری از عوامل را شناسایی کرده که می تواند خطر  ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد.

پزشکان می دانند سرطان معده از زمانی شروع می شود که سلول در معده تغییراتی در DNA خود ایجاد کند. DNA سلول حاوی دستورالعمل هایی است که به سلول می گوید چه کاری باید انجام دهد. این تغییرات به سلول می گوید که سلولهای سالم می میرند و به سرعت رشد کنند و زندگی را ادامه دهند. سلولهای جمع شده توموری را تشکیل می دهند که می تواند به بافت سالم حمله کرده و از بین ببرد. با گذشت زمان ، سلول ها می توانند شکسته و به مناطق دیگر بدن گسترش یابند.

جلوگیری و کاهش خطر سرطان معده

برای کاهش خطر سرطان معده، اقدامات زیر را می توانید انجام دهید:

  • وزن سالم داشته باشید. اگر اضافه وزن یا چاقی دارید، با پزشک خود در مورد راهکارهایی برای کمک به کاهش وزن صحبت کنید. کاهش وزن آهسته و مداوم را دنبال کنید.
  • رژیم غذایی پر از میوه و سبزیجات را انتخاب کنید. سعی کنید هر روز میوه و سبزیجات بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانید. طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات رنگارنگ را انتخاب کنید.
  • مقدار غذاهای شوری که می خورید را کاهش دهید. با محدود کردن این غذاها از معده خود محافظت کنید.
  • سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان معده و همچنین بسیاری از انواع دیگر سرطان را افزایش می دهد. ترک سیگار می تواند بسیار سخت باشد، بنابراین از پزشک خود کمک بخواهید.
  • عفونت های معده را درمان کنید. اگر زخم ناشی از عفونت معده دارید، درمان کنید. آنتی بیوتیک ها می توانند باکتری ها را از بین ببرند و سایر داروها زخم های مخاط معده شما را بهبود می بخشند تا خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند.

جراحی سرطان معده

جراحی سرطان معده که از طریق آن قسمتی از معده برداشته ‌می‌شود، گاسترکتومی نام دارد. انواع مختلفی از گاسترکتومی وجود دارد و نوع آن به مرحله و شرایط سرطان بستگی دارد.

در سرطان معده، ممکن است یکی از انواع جراحی‌های زیر انجام شود:

1- گاسترکتومی جزئی که جراح، قسمتی از معده‌تان را برمی‌دارد

2- گاسترکتومی کامل، که جراح کاملا معده را بر می‌دارد.

3- گاسترکتومی همراه با برداشتن مری که جراح معده و قسمتی از لوله غذا (مری) را بر می‌دارد.

جراح ممکن است برای از بین‌بردن کامل سرطان، مجبور شود قسمتی از عضوی را بردارد که نزدیک معده قرار دارد. این کار بستگی به میزان پیشروی سرطان دارد.

جراحی سرطان معده

نوع جراحی که برای سرطان معده نیاز دارید، به موارد زیر بستگی دارد:

  • مرحله و نوع سرطان
  • موقعیت سرطان در معده

عمل جراحی‌ که برای برداشتن معده سرطانی انجام می‌شود، عمل بزرگی است؛ پس نیاز به بیهوشی کامل دارد و شما باید در تمام طول مدت جراحی، بیهوش باشید.

ممکن است نیاز باشد تا برای انجام این عمل جراحی به مراکز تخصصی مراجعه کنید.

بیشتر افراد به جراحی نیاز دارند تا قسمتی از معده یا کل آن را بردارند. نیاز نیست استوما انجام دهید.

در سرطان‌هایی که هنوز خیلی پیشرفت نکرده‌اند و خفیف هستند، دکتر می‌تواند فقط پوشش معده را بردارد. برای برداشتن پوشش معده جراح از یک لوله انعطاف‌پذیر (اندوسکوپ) استفاده می‌کند. این روش، برداشتن مخاط آندسکوپی (EMR) نام دارد.

عمل سرطان معده

برداشتن قسمتی از معده

اگر سرطان در انتهای قسمت پایینی معده شما مشاهده شود، جراح ممکن است تا دو سوم معده‌تان را بردارد که به آن، جراحی جزئی می‌گویند.

اندازه قسمتی که قرار است برداشته‌شود به موقعیت سرطان بستگی دارد. هم‌چنین جراح ممکن است قسمتی از ورقه‌ای نازک از بافتی را بردارد که معده را در جای خود نگه داشته‌است (چادرینه).

بعد از جراحی، معده کوچکتر می‌شود و دریچه (ماهیچه اسفنکتر قلبی) بین مری و معده همچنان در جای خودش باقی می‌ماند.

برداشتن قسمتی از معده

عمل برداشتن معده

این جراحی در شرایطی انجام می‌شود که سرطان در قسمت میانی معده باشد. جراح، کل معده و کل چادرینه را بر می‌دارد. این جراحی، یک گاسترکتومی کامل است که  در آن مسیر گوارشی با روش Roux-en Y بازسازی می‌شود. جراح، مری را به روده کوچک متصل می‌کند.

جراحی برداشتن معده

برداشتن معده و قسمتی از مری

این جراحی زمانی انجام می‌شود که سرطان در قسمتی از معده است که به مری متصل می‌شود. جراح، معده و قسمتی از مری را برمی‌دارد. این جراحی، گاسترکتومی همراه با برداشتن مری است.

جراح، پایین‌ترین قسمت و سومین قسمت معده شما را نگه می‌دارد و آن را وارد لوله می‌کند. او این لوله را به قسمت باقی‌مانده مری متصل می‌کند.

برداشتن قسمتی از معده
برداشتن بخشی از معده

برداشتن غده‌های لنفاوی

در طول عمل جراحی، جراح، معده و نواحی اطراف آن را معاینه می‌کند. آن‌ها تمام غده‌های لنفاوی که در اطراف معده و در طول رگ‌های خونی اصلی به سمت معده، وجود دارند را برمی‌دارند.

جراح، زمانی غده‌های لنفاوی را بر می‌دارد که سلول‌های سرطانی در آن مشاهده شوند. این سلول‌های سرطانی از سرطان اصلی به غده‌های لنفاوی سرایت کرده ‌است. برداشتن غده‌های لنفاوی خطر عودکردن دوباره سرطان را در آینده کاهش می‌دهد.

هم‌چنین به دکتر نشان می‌دهد که شیمی‌درمانی چگونه پیش رفته ‌است و در مورد میزان پیشروی سرطان (مرحله سرطان) اطلاعات بیشتری نشان می‌دهد. این جراحی به پزشک در انتخاب نوع درمان کمک می‌کند.

تعداد غدد لنفاوی که جراح بر می‌دارد، متفاوت است. برای افرادی که جراحی برای آن‌ها خیلی مناسب نیست، غدد لنفاوی ای برداشته می‌شوند که نزدیک‌ترین فاصله را با معده دارند.

عمل جراحی سرطان معده چگونه انجام می‌شود؟

جراحی غدد لنفاوی

برای برداشتن قسمت سرطانی از معده باید عمل باز یا جراحی سوراخ کلید (لاپراسکوپی) انجام دهید. بیشتر افراد جراحی باز انجام می‌دهند.

الف- جراحی باز

نوع جراحی شما به موقعیت سرطان در معده بستگی دارد. هم‌چنین تا حدودی به جراحتان بستگی دارد که چه نوع جراحی را برای شرایط شما ترجیح می‌دهد. انواع مختلف جراحی شامل موارد زیر است:

  • گاسترکتومی جزئی که از طریق شکافی در شکم انجام می‌شود.
  • گاسترکتومی کلی که جراح با ایجاد یک شکاف در شکم کل معده را بر می‌دارد.
  • گاسترکتومی سینه‌ای شکمی همراه با برداشتن مری که در آن، جراح با ایجاد شکافی در شکم یا سینه، معده و مری را بر می‌دارد.

با توجه به نوع جراحی که انجام می‌دهید، ممکن است یکی از جای زخم‌های زیر را داشته‌باشید:

⛔ یک جای زخم عمودی روی شکم (عمودی)

⛔ جای زخمی شبیه به حرف V برعکس روی شکم (زخم منحنی)

⛔  جای زخمی روی قفسه سینه در قسمت راست یا چپ و جای زخمی دیگر پایین‌تر از قسمت میانی شکم (زحم قفسه سینه)

سرطان معده

ب- جراحی سوراخ کلید

جراحی سوراخ کلید، جراحی لاپراسکوپی و کم تهاجمی هم نامیده می‌شود. در این روش، عمل جراحی بدون نیاز به ایجاد شکافی بزرگ در شکم انجام می‌شود.

جراح می‌تواند از طریق جراحی سوراخ کلید، قسمتی از معده یا کل آن را بردارد.

برای این جراحی شما باید به یک مرکز تخصصی مراجعه کنید و از جراحی آموزش‌دیده و متخصص بخواهید تا این عمل را برایتان انجام دهد.

جراح، شش تا هشت شکاف کوچک در شکم شما ایجاد می‌کند. آن‌ها از یک لوله بلند به‌نام اندوسکوپ، استفاده می‌کنند.

◼ انجام جراحی سوراخ کلید

لاپراسکوپ به یک دوربین فیبر نوری متصل می‌شود. با این روش می‌توان تصویری از داخل بدن را روی صفحه‌ای مشاهده کنیم. سپس جراح با ایجاد شکافی دیگر، ابزار دیگری را برای انجام عمل جراحی داخل بدن فرو می‌کند.

با استفاده از لاپراسکوپ و دیگر ابزارها، جراح، معده را آزاد می‌کند تا بتواند کل آن یا قسمتی از آن را بردارند. سپس آن‌ها قسمت باقی‌مانده معده را به روده متصل می‌کنند و اگر کل معده را بردارند، مری را به روده وصل می‌کنند.

جراحی لاپاراسکوپی معده

◼ دستور‌العمل‌‌های کشور انگلیس برای جراحی سوراخ کلید

نهاد ملی سلامت و ارتقای مراقبت‌های پزشکی (NICE) دستور‌العمل‌هایی را در مورد جراحی سوراخ کلید ارائه کرده‌است. در شرایط ذکرشده جراحان می‌توانند قسمت سرطانی معده را بردارند ولی باید به نکات زیر توجه کنند:

⚠️ درباره خطرات و مزایای جراحی با بیمار صحبت کنید.

⚠️ بیماران را دقیق معاینه کنید.

⚠️ در مورد مشکلاتی که بیماران دارند اطلاعات جمع‌آوری کنید و با توجه به آن‌ها گزارش دهید.


دکتر آرش توفیق فوق تخصص جراحی عروق

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر راز جمعه ۱۶ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 103 مشاهده پرسش
    سلام، من به علت سرطان معده کل معده رو با جراحی برداشتن و دکتر بهم گفت یه تیکه از روده رو برات به شکل کیسه معده شبیه سازی کردم، میخواستم بدونم آیا این کیسه خاصیت کشسانی داره که کش بیاد و بزرگ بشه؟ چون وزنم خیبلی پایین اومده، غذا زیاد بخورم جا باز میکنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۱۶ دی ۱( 1 سال پیش)
      بله در طول زمان بهتر میشه
  • تصویر کاربر A جمعه ۱۶ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    با سلام.
    مادرم مشکل بلع داشتن
    بعد ازمایش سرطان خوش خیم مری .
    ۴جلسه شیمی درمانی شدن
    بعدش جراحی و معده کامل و کمی از مری برداشته شده.
    ۲۵ جلسه پرتو درمانی شدن.
    الان ۴۰ روز از پرتو درمانی میگذره ولی در قسمت مری سوزش و درد خیلی وحستناکه
    لطفا راهنمایی کنید
    هر غذایی ک بخوره مری رو سوزششو زیاد میکنه
    راهنمایی
    ۰🌷
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۱۶ دی ۱( 1 سال پیش)
      باید تحت نظر پزسک درمان کننده سرطانشون بررسی و ادامه درمان انجام بشود
  • تصویر کاربر عسل چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    در برداشت معده در سرطان چطوری باعث ایجاد کم خونی می شود؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      کاهش جذب ویتامینها و آهن باعث کمخونی میشود
  • تصویر کاربر ... دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    مادرم اتفاقی رفتن سنوگرافی معده شون یع توده 48 در30 میلی مترمشاهده شد سی تی اسکن شد احتمال خیلی کمgistتشخیص دادن اندوسکپی پیشنهاد شد دوبار انجام دادن نمونه برداشتن نرمال و التهاب معده تشخیص دادن الان میخان اندوسکپی و سی تی دوباره انجام بدن و جراحی کنن مگ نمونه ای ک برداشتن نگفته سرطان نیس الان چرا ج احی میخان ببکنن ایابادارو حل نمیشه اشتها و بلعیدن خوب و عالی کاهش وزن داشتن ولی تازگیا آره بالا میره وزنش دفعشون بدون خونریزی هیچ دارویی هم ندادن
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      با توجه به مدارک تصمیم گیری میشود. از جراحتون سوال فرمایید
  • تصویر کاربر mohmad شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید و عرض ادب
    پدرم 2هفته شیمی درمانی کردن بعدش 2ماه پرتو درمانی وهفته ای یبار شیمی درمانی الان نمیتونن اصن هیچ بغیراز اب بخورن وهمش باید اب دهانشونو بیرون بندازن دکتر براشون سرم تقویتی نوشته واینکه باید این هفته عمل کنن روحیه ش ضعیف شده دکترگفته 50درصد بهبود پیدا کرده واینکه خداروشکر ب عضو دیگه ای نزده وگلبول سفید فقط 18درصد از دست داده ماخیلی نگرانیم بنظرتون چ عملی بکنن وبعدازعمل خوب میشن؟ اگر عمل پاسخ نده خدایی نکرده چیکار باید بکنن دکترا؟ درمانشون چقدر طول میکشه؟ سپاس فراوان در پناه حق
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      به امید بهتر شدن ایشان با توجه به نوع و میزان گسترش بیماری حواب سوالات شما را می توان داد لذا خواهش میکنم با پزشک ایشان یک یک این موارد را مطرح کنید تا پاسخ دهند
  • تصویر کاربر سهرابی جمعه ۳۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر، میخواستم بپرسم برای متاپلازی روده که برای معده تشخیص داده شده میشه از روش EMR سلولهای تغییر شکل داده رو برداشت که سرطانی نشن؟
    ممنون میشم جواب بدین خیلی نگران هستم..
    راستش من مقاله ای دیدم که از طریق آندوسکوپی این سلولهارو اول با یه ماده ای رنگی میکنن بعد با سوزن زیرش یه محلولی تزریق میکنن که تبدیل به یک حالت کولیت (برآمدگی) مصنوعی میشه و بعد میتونن برش دارن.
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۳۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بله درست است می توان انجام داد
  • تصویر کاربر موحدی شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام
    دو ماه پیس مریض ما را جراحی کرده و معده را کاملا خارج کردند. الان وضعیت عمومیش وخیمه و قادر به خوردن مایعات هم نیست و اب هم که می خورد استفراغ می کند. از چه طریقی می توانم به بیمار مایعات بدهیم حداقل زنده بمونه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      والا باید برین پیش جراحشون ببینین چی شده
  • تصویر کاربر بهار دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سرطان پانکراس درمان داره
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بستگی به میزان پیشرفتش داره
  • تصویر کاربر حنانه جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    با سلام
    سال ۸۸ ی خونریزی معده داشتم که با درمان خوب شد ولی اثراتش بود تا سال ۹۸که دوباره عود کرد و داروهای هیلکوباکتری مصرف کردم با تشخیص پزشک


    مشکلم الان دل پیچه و نفخ بود که مراجعه کردم به دکتر عمومی و برام لانسوپرازول نوشتن الان مشکل من اینه که نمیتونم غذاهای جامد غورت بدم و مشکل بلعیدن دارم و اگر احیانا بتونم چیزی بخورم حالت تهوع شدید میگیرم و بشدت حالم بد میشه ، ایا این مشکل حتما سرطان معده اس ؟ در بعضی مواقع هم در حالت عادی هم حالت تهوع شدید میگیرم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      تحت نظر متخصص گوارش اندوسکوپی انجام دهید
  • تصویر کاربر تورج سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    باعرض سلام پدرمن سرطان معده داشته وکل معده برداشته شده وازروزاول از جای سونگ غذاخورده شده میریزم بیرون آیا محل وصل شدن راه غذابه روده کوچک. پاره شده است باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      متوجه نشدم از کجا؟
درحال دریافت اطلاعات