دسته‌بندی: جراحی تیروئید

جراحی تیروئید

تیروئید غده‌ای پروانه‌ای شکل است، که در گردن قرار دارد و هورمونی به نام تیروکسین تولید می‌کند. این هورمون در سوخت و ساز، ضربان قلب و کالری موجود در بدن تأثیر زیادی دارد.

تیروئید غده‌ای پروانه‌ای شکل است که از دو بال مخروط مانند تشکیل شده و از طریق استخوان بهم متصل شده اند. غده تیروئید با ترشح هورمون ها متابولیسم بدن را تنظیم می کند. وقتی بیماری ها بر غده تیروئید تأثیر بگذارند، اندازه یا فعالیت آن ممکن است غیرطبیعی شود.

در جراحی تیروئید یا عمل تیروئیدکتومی همه یا قسمتی از غده تیروئید، برداشته می شود. تیروئید غده پروانه ‌شکلی است که در قاعده گردن قرار گرفته و وظیفه آن ترشح هورمون‌هایی است که جنبه‌های مختلف متابولیسم بدن از جمله ضربان قلب و میزان سوخت و ساز انرژی را تنظیم می کند.

برای درمان اختلالات تیروئید، از جمله سرطان، بزرگ شدن غیرطبیعی تیروئید (گواتر) و پرکاری تیروئید از عمل تیروئید استفاده می کنند.

اینکه در عمل تیروئید چقدر از غده تیروئید برداشته می شود به علت انجام جراحی و نوع اختلال بستگی دارد. اگر فقط قسمتی از تیروئید برداشته شود، این غده می تواند بعد از عمل به صورت عادی به فعالیت خود ادامه دهد اما اگر طی این جراحی کل غده تیروئید برداشته شود، باید روزانه هورمون تیروئید مصرف کنید تا نقش طبیعی غده تیروئید برایتان ایفا کند.

دکتر آرش توفیق یکی از برترین جراحان عروق می باشد که با مشاهده علائم تیروئید درمان را شروع می نماید و در صورت نیاز تیروئید را با جراحی درمان خواهند نمود. در ادامه بیشتر به توضیح این بیماری می پردازیم.

تیروئیدکتومی چیست؟

تیروئیدکتومی یک روش جراحی برای برداشتن تمام یا بخشی از غده تیروئید است و برای درمان بیماری های غده تیروئید استفاده می شود از جمله:

  • سرطان تیروئید
  • پرکاری تیروئید (غده تیروئید بیش از حد فعال)
  • گواتر بزرگ یا گره های تیروئید باعث انسداد علامتی مانند بلع یا مشکلات تنفسی می شوند.
  • گواتر چند ندولار

تیروئیدکتومی به طور سنتی یک جراحی کم تهاجمی است که از طریق یک برش افقی کوچک در جلوی گردن انجام می شود. بسته به میزان عمل، که یا کل تیروئید یا بخشی از آن برداشته می شود، بیماران ممکن است نیاز به مصرف داروی لووتیروکسین، هورمون تیروئید مصنوعی خوراکی داشته باشند.

عمل جراحی تیروئید بدون جای زخم

برای یک گروه منتخب از بیمارانی که نگران اثرات زیبایی احتمالی اسکار در گردن هستند، ما تیروئیدکتومی “بدون اسکار” را ارائه می دهیم، روشی برای از بین بردن تیروئید با استفاده از برش های دهانی کوچک که جای زخم گردن را از بین می برد. در این روش، جراح از طریق دهان بیمار به غده تیروئید دسترسی پیدا می کند که به عنوان رویکرد “ترانسورال” گفته می شود. جراحی غدد درون ریز UCSF از جمله اولین برنامه های پیشگام این روش در جهان است.

علت جراحی تیروئید

تیروئیدکتومی معمولا برای موارد زیر انجام می‌شود:

1- سرطان تيروئيد

رایج‌ ترین علت جراحی تیروئید، سرطان است. اگر فردی سرطان تیروئید داشته باشد برداشتن همه یا بخش زیادی از این غده می تواند به درمان آن کمک کند.

2- درمان گوارتر

اگر غده تیروئید فرد به طرز غیر طبیعی و آزاردهنده‌ای بزرگ شده باشد و باعث مشکلاتی از جمله تنگی نفس، تورم یا در برخی موارد پرکاری تیروئید بیمار شود، پزشک توصیه می کند همه یا بخشی از غده تیروئید را با عمل تیروئید خارج کنند.

3- پرکاری تیروئید

اگر غده تیروئید فرد به طرز غیر طبیعی و آزاردهنده‌ای بزرگ شده باشد و باعث مشکلاتی از جمله تنگی نفس، تورم یا در برخی موارد پرکاری تیروئید بیمار شود، پزشک توصیه می کند همه یا بخشی از غده تیروئید را با عمل تیروئید خارج کنند.

4-ندول های تیروئیدی مشکوک

اگر غده تیروئید فرد به طرز غیر طبیعی و آزاردهنده‌ای بزرگ شده باشد و باعث مشکلاتی از جمله تنگی نفس، تورم یا در برخی موارد پرکاری تیروئید بیمار شود، پزشک توصیه می کند همه یا بخشی از غده تیروئید را با عمل تیروئید خارج کنند.

خطرات عمل جراحی تیروئید

جراحي تيروييد معمولا عمل بی‌خطری است ولی مانند هر جراحی دیگر می تواند عوارضی را در پی داشته باشد.

از جمله عوارض احتمالی این جراحی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

⛔ خونریزی

⛔ عفونت

⛔ پایین آمدن سطح هورمون پاراتیروئید (کم‌کاری پاراتیروئید) که بر اثر آسیب ناشی از جراحی یا برداشتن غدد پاراتیروئید اتفاق می افتد.

این غده ها در پشت تیروئید قرار می گیرند و کلسیوم خون را تنظیم می کنند. کم‌کاری پاراتیروئید سطح کلسیوم خون را پایین می آورد و باعث بیحسی، سوزنی شدن یا احساس گرفتکی در بدن فرد می شود.

  • انسداد مسیر تنفسی به دلیل خونریزی
  • گرفتگی یا ضعیف شدن دائمی صدا به دلیل آسیب رسیدن به عصب حنجره

انواع عمل جراحی تیروئید

روش‌های زیادی برای تیروئیدتکتومی وجود دارد که در زیر به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم:

جراحی تیروئید معمولی

در این روش پزشک برشی را در وسط گردن ایجاد می کند تا به طور مستقیم به غده تیروئید دسترسی پیدا کند. برای بیشتر افراد این نوع عمل تیروئید توصیه می شود.

انواع ديگر حراحي تيروييد مثل روش داخل دهاني و آندوسكوپيك هستند كه در مراحل تحقيقات قرار دارند

نتیجه جراحی

عواقب طولانی‌مدت این جراحی به میزان برداشتن غده تیروئید بستگی دارد:

◼ برداشتن قسمتی از غده تیروئید

◼ برداشتن تمام غده تیروئید